קרדיולוגיה

תופעות לוואי לחיסון כנגד קורונה עשויות להצביע על הגנה טובה יותר של החיסון מפני הזיהום הנגיפי (JAMA Network Open)

מנתוני מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי הופעת חום, צמרמורות, בחילות, או תופעות לוואי נפוצות אחרות לאחר חיסון של חברת פייזר או מודרנה כנגד נגיף הקורונה מעידות על תגובת נוגדנים גדולה יותר, בהשוואה לאלו עם כאב קל או פריחה באתר הזריקה, או אלו שלא הגיבו כלל.

החוקרים התבססו על מחקר Framingham Heart Study והזמינו אותם לקחת חלק במחקר להערכת ההשפעה המגנה של החיסון כנגד קורונה. מבין אלו, 928 משתתפים השלימו את שאלוני מחקר Collaborative Cohort of Cohorts for COVID-19 Research  (C4R), כולל דגימות דם והשלמת שתי מנות חיסון של חברת פייזר או מודרנה.

לאחר כל אחד משני החיסונים, 446 משתתפים (48%) דיווחו על תסמינים סיסטמיים, 109 (12%) דיווחו על תסמינים מקומיים ו-373 (40%) דיווחו כי לא פיתחו כלל תסמינים.

מניתוח סטטיסטי עלה כי תסמינים נקשרו עם גיל צעיר יותר, מין נקבה, זיהום קודם וקבלת חיסון של חברת מודרנה. תגובת נוגדנים תועדה ב-365 משתתפים אסימפטומטיים (98%), 108 מבוגרים (99%) עם תסמינים מקומיים בלבד ו-444 משתתפים (99%) עם תסמינים סיסטמיים (P=0.08).

בניתוח מתוקן, תסמינים סיסטמיים נקשרו עם תגובת נוגדנים משמעותית יותר, אם כי הקשר נחלש עם תקנון נוסף לערפלנים אפשריים. תוצאות דומות תועדו לאחר הוצאת משתתפים עם היסטוריה של זיהום קודם בנגיף הקורונה.

ממצאי המחקר תומכים בהתייחסות לתסמינים לאחר-חיסון כאל סמן ליעילות החיסון והם תומכים בהנחיות למתן מנות דחף לקשישים. החיסונים מספקים הגנה משמעותית ללא תלות בדרגת התגובה, כאשר כמעט כל 928 המשתתפים הדגימו תגובת נוגדנים חיובית לאחר קבלת שתי מנות חיסון והמומחים מדגישים כי העדר תגובה או תופעת לוואי לאחר החיסון אינה מעידה כי החיסון אינו יעיל או אינו מספק הגנה מפני הנגיף.

החשיבות הרבה יותר היא להבטיח לאלו שפיתחו תגובה לחיסון כנגד קורונה כי המערכת החיסון שלהם פועלת למעשה בצורה טובה ומגיבה לחיסון, גם אם התסמינים גורמים להם אי-נוחות מסוימת.

 

JAMA Network Open, Oct 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה