קרדיולוגיה

סיבוכים מיקרווסקולאריים מעלים את הסיכון לסרטן לבלב בחולים עם סוכרת מסוג 2 (J Endocr Soc)

לבלב

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Endocrine Society מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי סיבוכים מיקרווסקולאריים של סוכרת, בפרט מחלת כליות כרונית, מלווים בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן לבלב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סוכרת מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן לבלב, אך מחקרים מעטים בחנו את גורמי הסיכון להתפתחות המחלה הממארת. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הגורמים המנבאים הופעת סרטן לבלב בחולים עם סוכרת מסוג 2.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל חולים עם סוכרת מסוג 2 בגילאי 40 שנים ומעלה, ללא היסטוריה של סרטן לבלב. הם אספו מידע אודות נתונים דמוגרפיים, תרופות לטיפול בסוכרת, מחלות רקע ומדדים ביוכימיים. ניתוח סטטיסטי שימש לחישוב יחס הסיכון להתפתחות סרטן לבלב וניתוח לפי תתי-קבוצות בחן את הסיכון לפי שלבי מחלת כליות כרונית.

מדגם המחקר כלל 273,738 חולים (גיל ממוצע של 65.4 שנים; 48.2% גברים), אשר היו במעקב ממוצע לאורך קרוב לעשר שנים. מבין אלו, 1,148 חולים אובחנו עם סרטן לבלב לאורך תקופת המעקב.

מספר התרופות לטיפול בסוכרת (יחס סיכון של 1.20, p=0.040), סיבוכים מיקרווסקולאריים של סוכרת (יחס סיכון של 1.91, p<0.001), מחלת כליות כרונית (יחס סיכון של 1.81, p=0.002), שימוש ב-Acarbose (יחס סיכון של 2.24, p=0.002) ושימוש באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 (יחס סיכון של 4.00, p=0.017) לוו בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן לבלב בניתוח שכלל תקנון למשך סוכרת, ריכוז המוגלובין מסוכרר והיסטוריה של מחלות לבלב.

מחלת כליות כרונית בשלב A3 או בדרגה קלה יותר, אך לא בדרגה מתקדמת יותר, נקשרה עם סיכון מוגבר להתפתחות סרטן לבלב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לסרטן לבלב בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2 עם סיבוכים מיקרווסקולאריים, בפרט מחת כליות בשלב 1, 2 או A3.

 

J Endocr Soc. 2022 Sep 5

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה