קרדיולוגיה

טיפול באספירין במינון נמוך אינו מפחית את הסיכון לסרטן שד (מתוך כנס ה-World Cancer Congress)

 בנשים תחת טיפול באספירין במינון נמוך לא תועד סיכון מופחת לסרטן שד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך כנס ה-World Cancer Congress.  ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם השערת המחקר, אשר זיהו ממצאים דומים במחקר קודם.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עלו טענות לפיהן אספירין במינון נמוך עשוי לסייע במניעת ממאירות עקב עיכוב טסיות. עם זאת, ההשפעה של התרופה כנגד ממאירות הוטלה בספק לאחרונה וההשפעה של הטיפול על התפתחות סרטן שד לא הוכחה באופן חד-משמעי.

 החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת בדנמרק להערכת הקשר בין נוגדי-טסיות ובין הסיכון לסרטן שד. הם התבססו על שישה מאגרי רישום מדנמרק לזיהוי כלל הנשים עם אבחנה של סרטן שד פולשני בין 2001 עד 2018. הם התאימו לכל אחת מ-68,816 הנשים עם הממאירות עשר ביקורות תואמות בגיל וזמן קלנדרי. חציון גיל הנשים בתחילת המחקר עמד על 62 שנים.

 מהנתונים עולה כי 12% מהנשים נחשפו לטיפול באספירין במינון נמוך, 2% נחשפו לטיפול בקלופידוגרל ו-2% טופלו בדיפירידמול.

 מניתוח רב-משתני עלה כי אין קשר בין שימוש אי-פעם באספירין במינון נמוך (יחס סיכויים של 0.99, רווח בר-סמך 95% של 0.96-1.02), קלופידוגרל (יחס סיכויים של 0.93, רווח בר-סמך 95% של 0.87-1.00) או דיפירידמול (יחס סיכויים של 1.00, רווח בר-סמך 95% של 0.93-1.08) ובין הסיכון לממאירות, ללא תלות במינון הטיפול.

 יתרה מזאת, ממצאי המחקר היו דומים בניתוחים לפי סוג היסטולוגי, סטטוס קולטנים לאסטרוגן או שלב קליני של הממאירות בעת האבחנה.

 ממצאי המחקר הצביעו על קשר הפוך בין הסיכון לסרטן שד ובין טיפול בדיפירידמול בקרב נשים מתחת לגיל 55 שנים והממצאים הצביעו על קשר מנה-תגובה בקבוצה זו (יחס סיכויים לכל 1,000 מנות יומיות של 0.73, רווח בר-סמך 95% של 0.55-0.97). הם קוראים להשלים מחקרים נוספים על-מנת לבחון לעומק את התוצאות הללו.

 החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור ממצאי המחקר, טיפול באספירין במינון נמוך או נוגדי-טסיות אחרים, אינו מהווה טיפול תרופתי יעיל למניעת סרטן שד.

 

מתוך כנס ה-World Cancer Congress

 

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה