קרדיולוגיה

טיפול באספירין אינו מפחית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים או התקדמות נזק כלייתי בחולים עם מחלת כליות כרונית (Kidney Medicine)

בקרב חולים עם מחלת כליות כרונית, טיפול באספירין אינו מלווה בסיכון מופחת למחלות לב וכלי דם, התקדמות כשל כלייתי או דימום מג’ורי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Kidney Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי באופן מסורתי, אספירין הומלץ למניעה ראשונית ושניונית של מחלות לב וכלי דם ותמותה באוכלוסייה הכללית ובחולים בסיכון גבוה, דוגמת אלו עם מחלת כליות כרונית. עדויות שפורסמו לאחרונה הציעו כי אין תועלת לטיפול התרופתי במניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם וקיים סיכון מוגבר לדימום באוכלוסייה הכללית. עד היום, מחקרים רבים הוציאו מהמחקר חולים עם מחלת כליות כרונית, המצויים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם.

במסגרת המחקר הפרוספקטיבי, תצפיתי, החוקרים בחנו את הסיכון והתועלת של טיפול באספירין למניעה ראשונית ושניונית של מחלות לב וכלי דם והתקדמות לכשל כלייתי ב-3,664 חולים עם מחלת כליות כרונית ממדגם Chronic Renal Insufficiency Cohort בין 2003 ו-2018. עוד נבחן הסיכון לתמותה ולדימום מג’ורי.

מבין כלל המשתתפים במחקר, ב-70% לא היה ידוע על מחלות לב וכלי דם ו-42% נטלו אספירין בתחילת המחקר. כמחצית מהמשתתפים דיווחו על טיפול באספירין בכל אחד מביקורי המעקב.

קבוצת טיפול למניעה ראשונית כללה 2,578 משתתפים, כאשר קצב פינוי גלומרולארי משוער עמד בממוצע על 45 מ”ל/דקה וחציון משך המעקב עמד על 11.5 שנים. החוקרים לא זיהו קורלציה בין טיפול באספירין ובין תמותה מכל-סיבה בקרב חולים אם מחלות לב וכלי דם או אלו ללא מחלות לב וכלי דם. בדומה, הטיפול באספירין לא לווה בסיכון מופחת למשלב תוצאים קרדיווסקולאריים שכלל אוטם לבבי, אירוע מוחי ומחלת עורקים היקפית.

למרות ממצאים אלו, החוקרים תומכים בשימוש באספירין למניעה שניונית בחולים בסיכון נמוך לאירועי דמם. הם ממתינים בקוצר רוח לתוצאות מחקר ATTACK אשר יסייעו לשפוך אור על השימוש באספירין בחולים עם מחלת כליות כרונית למניעה ראשונית ומקווים כי מחקרים נוספים יסייעו להבין טוב יותר את חשיבות הטיפול למניעה שניונית באוכלוסייה זו.

 

Kidney Medicine, Oct 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה