קרדיולוגיה

מצב סוציו-אקונומי נמוך הינו גורם סיכון לאשפוזים חוזרים ותמותה של חולי אי-ספיקת לב (J Am Heart Assoc)

כאב חזה

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Heart Association מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי רמת הכנסה ורמת השכלה נמוכות בקרב חולים מאושפזים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה ירוד של חדר שמאל מלוות בסיכון מוגבר לאשפוזים חוזרים עקב אי-ספיקת לב ותמותה.

החוקרים השלימו מחקר רב-מרכזי, מבוסס-קהילה, שכלל 728 חולים ממדגם Atherosclerosis Risk in Communities, אשר אושפזו בשל אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה נמוך מ-50% במטרה לבחון את הקשר בין המצב הסוציו-אקונומי ובין הסיכון לאשפוז חוזר עקב אי-ספיקת לב ותמותה מכל-סיבה. עוד בחנו החוקרים את הקשר בין המצב הסוציו-אקונומי ובין טיפול תרופתי בהתאם להנחיות בעת השחרור מבית החולים.

לאורך חציון המעקב של 3.2 שנים, שיעור האשפוזים החוזרים עקב אי-ספיקת לב עמד על 58.7% ושיעורי התמותה עמדו על 74%.

מהנתונים עולה הן רמת הכנסה נמוכה והן רמת השכלה נמוכה נקשרו עם סיכון מוגבר לתמותה ואשפוזים חוזרים. בקרב משתתפים עם הכנסה נמוכה מ-12,000 דולרים תועד סיכון מוגבר לתמותה (יחס סיכון של 1.52, רווח בר-סמך 95% של 1.14-2.04) וסיכון מוגבר לאשפוזים חוזרים (יחס סיכון של 1.45, רווח בר-סמך 95% של 1.04-2.03), בהשוואה למשתתפים עם הכנסה גבוהה מ-50,000 דולרים.

בקרב חולים עם רמת השכלה נמוכה מהשכלה תיכונית תועד סיכון מוגבר לתמותה (יחס סיכון של 1.27, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.59) ואשפוזים חוזרים (יחס סיכון של 1.62, רווח בר-סמך 95% של 1.24-2.12) בהשוואה לאלו עם השכלה תיכונית.

מהערכת רמת השכונה עלה כי באזורי מגורים ברמה הנמוכה ביותר תועד סיכון מוגבר לאשפוז חוזר (יחס סיכון של 1.69, רווח בר-סמך 95% של 1.11-2.58), אך לא תועד סיכון מוגבר לתמותה.

מהנתונים עולה כי שיעור הטיפולים התרופתיים האופטימאליים לפי ההנחיות עמד על 5.5% ושיעור הטיפול התרופתי המקובל עמד על 54.4%, אך לא תוארו הבדלים משמעותיים לפי מצב סוציו-אקונומי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי הן המצב הסוציו-אקונומי של החולה והן המצב הסוציו-אקונומי של שכונת המגורים עשויים להשפיע על הפרוגנוזה של חולי אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה ירוד.

 

J Am Heart Assoc, October 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה