קרדיולוגיה

צריכה אימהית רבה של מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר לעודף-משקל או השמנת-יתר בצאצא (BMJ)

צריכה אימהית רבה של מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר לעודף-משקל או השמנת יתר בילדים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BMJ.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע אם קיים קשר בין צריכה אימהית של מזון אולטרה-מעובד סביב תקופת ההיריון ובשנים הראשונות לחיי הילד ובין סיכון מוגבר לעודף-משקל או השמנת-יתר בצאצא במהלך תקופת הילדות וההתבגרות.

החוקרים התבססו על נתוני מחקר Nurses’ Health Study II ומחקר Growing Up Today Study בארצות הברית וזיהו 19,958 זוגות א0ילד (45% בנים, גילאי 7-17 שנים בעת הגיוס למחקר), אשר היו במעקב לאורך חציון של 4 שנים עד גיל 18 או עד הופעת עודף-משקל או השמנת-יתר, כולל תת-מדגם של 2,925 זוגות אם-ילד עם מידע אודות הרגלי התזונה סביב ההיריון.

החוקרים בחנו את הסיכון היחסי לעודף-משקל או השמנת-יתר בצאצא, כפי שהוגדר לפי ה-International Obesity Task Force.

מהנתונים עולה כי 2,471 צאצאים (12.4%) פיתחו עודף-משקל או השמנת-יתר ולאחר תקנון לגורמי סיכון באם, צריכת מזון אולטרה-מעובד של הצאצא, פעילות גופנית וזמן יושבני, צריכה אימהית של מזון אולטרה-מעובד במהלך השנים הראשונות לחיי הילד לוותה בעליה של 26% בסיכון לעודף-משקל או השמנת-יתר בצאצא בקבוצה עם הצריכה האימהית הרבה יותר של מזון אולטרה-מעובד בהשוואה לקבוצה עם הצריכה המעטה ביותר (סיכון יחסי של 1.26, p<0.001).

בתת-מדגם של משתתפים עם מידע אודות הרגלי תזונה סביב ההיריון, למרות שהשיעורים היו גבוהים יותר, צריכה רבה יותר של מזון אולטרה-מעובד סביב ההיריון לא נקשרה עם סיכון מוגבר לעודף-משקל או השמנת-יתר בצאצא (p=0.07). ממצאים אלו לא הושפעו מגיל, מין, משקל לידה , גיל היריון של הצאצא או משקל הגוף של האם.

החוקרים כותבים כי צריכה אימהית של מזון אולטרה-מעובד במהלך השנים הראשונות לחיי הילד מלווה בסיכון מוגבר לעודף-משקל או השמנת-יתר בצאצא, ללא תלות בגורמי סיכון אחרים בצאצא ובאם. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים לאישור ממצאי המחקר ולהבנה טובה יותר של המנגנונים הביולוגיים בבסיס הקשר הנ”ל.

 

BMJ, Oct 6, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה