קרדיולוגיה

וריאביליות רבה בלחץ הדם במהלך הרדמה כללית מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר תרומבקטומי מכאנית (BMJ Open)

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי וריאביליות רבה בלחץ הדם במהלך תרומבקטומי מכאנית עם הרדמה כללית מנבאת פרוגנוזה גרועה יותר של חולים עם חסימת כלי דם גדול.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עדיין קיימת מחלוקת באשר לאיזון אופטימאלי של לחץ הדם סביב תרומבקטומי מכאנית בשל אירוע מוחי איסכמי. מטרתם כעת הייתה לבחון את הקשר בין וריאביליות לחץ הדם במהלך הפרוצדורה ובין התוצאות בחולים עם חסימת כלי דם גדול שהופנו לתרומבקטומי מכאנית עם הרדמה כללית.

מחקר העוקבה התצפיתי נערך במרכז רפואי יחיד וכלל 141 חולים עם חסימת כלי דם גדול שהופנו לתרומבקטומי מכאנית בין ינואר 2018 ועד ספטמבר 2020.

במסגרת המחקר נמדד לחץ הדם כל חמש דקות לאורך הפרוצדורה. וריאביליות לחץ הדם נקבעה לפי סטיית התקן, מדד CV (או Coefficient of Variation), לחץ דם מקסימאלי-מינימאלי (טווח) ושונות עוקבת. התמרה המורגית נקבעה על-סמך בדיקות CT לאחר 24 שעות ובהתאם למחקר European Cooperative Acute Stroke Study III. תוצא תפקודי גרוע הוגדר בנוכחות מדד modified Rankin Scale של 3-6 נקודות לאחר 90 ימים.

לאחר תקנון לגיל, מגדר, הרגלי עישון, יתר לחץ דם ופרפור פרוזדורים, מדד NIHSS התחלתי, לחץ דם סיסטולי התחלתי, מדד Alberta Stroke Program Early CT Score, טיפול תרומבוליזה וניסיונות טיפול, הממצאים העידו כי טווח לחץ דם סיסטולי במהלך הפרוצדורה (יחס סיכויים של 1.029, p=0.027), סטיית תקן של לחץ דם סיסטולי (יחס סיכויים של 1.135, p=0.017) ומדד CV של לחץ דם סיסטולי (יחס סיכויים של 1.189, p=0.005) נקשרו בקשר בלתי-תלוי עם תוצא תפקודי גרוע יותר.

עם זאת, החוקרים מדווחים כי לא זוהה קשר בלתי-תלוי בין וריאביליות לחץ דם במהלך הפרוצדורה ובין הסיכון לדימום פרנכימטי לאחר 24 שעות.

ממצאי המחקר מעידים כי יש לנקוט משנה זהירות לצמצום שינויים בלחץ הדם במהלך תרומבקטומי מכאנית תחת הרדמה כללית.

 

BMJ Open. 2022 Oct 5

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה