האם מחלות אטופיות מעלות את הסיכון לפרפור פרוזדורים? (Front Cardiovasc Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Cardiovascular Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מטה–אנליזה חדשה, מהן עולה כי בחולים עם מחלות אטופיות סיכון מוגבר להתפתחות פרפור פרוזדורים, כאשר הסיכון גבוה במיוחד בקרב חולים עם אסתמה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למחלות אטופיות ופרפור פרוזדורים בסיס פתולוגי דלקתי דומה. עד כה, מספר מחקרים מבוססי-אוכלוסייה בחנו את הקשר בין שתי המחלות וכעת הם ביקשו להשלים מטה-אנליזה להערכת ההשפעה של מחלה אטופית על הסיכון להפרעת הקצב.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed ו-EMBASE לזיהוי כל המחקרים התצפיתיים שפורסמו עד חודש נובמבר בשנת 2021. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון לפרפור פרוזדורים על-רקע מחלות אטופיות.

לאחר סינון מאמרים שלא ענו על קריטריוני הסקירה, מטה האנליזה כללה 6 מחקרי עוקבה ושני מחקרי מקרה-ביקורת. במטה האנליזה של ששת מחקרי העוקבה מצאו החוקרים כי מחלות אטופיות עלולות להביא לעליה בסיכון לפרפור פרוזדורים בהיקף של 26% (יחס סיכון של 1.26, רווח בר-סמך 95% של 1.14-1.39), כאשר בשני מחקרי מקרה-ביקורת לא תועדה עליה משמעותית בסיכון להפרעת הקצב (יחס סיכויים של 1.04, רווח בר-סמך 95% של 0.74-1.46).

מניתוח הסיכון להפרעת הקצב על-פי סוג המחלה האטופית, החוקרים מצאו כי אסתמה, נזלת אלרגית ואטופיק דרמטיטיס כולם הובילו לעליה בסיכון להתפתחות פרפור פרוזדורים עם יחסי סיכון של 1.41 (רווח בר-סמך 95% של 1.25-1.58), 1.12 (רווח בר-סמך 95% של 1.10-1.14) ו-1.06 (רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.12), בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים בחולים עם מחלות אטופיות, בפרט אסתמה.

 

Front Cardiovasc Med. 2022 Aug 30

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה