חיסון לשפעת והקשר לסיכון לשבץ איסכמי (Neurology)

מחקר חדש מראה שחיסון השפעת עצמו, ולא הימנעות מהנגיף, קשור לסיכון נמוך משמעותית לשבץ איסכמי, הן ברמת האוכלוסייה והן מחוץ לעונת השפעת

מחקר חדש שפורסם ב-Neurology מראה שחיסון השפעת קשור לסיכון נמוך משמעותית לשבץ איסכמי, כאשר הסיכון המופחת מופיע ברמת האוכלוסייה גם מחוץ לעונת השפעת, בתוצאות חדשות המעידות שהחיסון גרידא, ולא הימנעות מהנגיף, עשוי להועיל.

למרות שקיים קשר מבוסס היטב בין שפעת עונתית לסיכון מוגבר לשבץ איסכמי, תפקידו של חיסון השפעת במניעת שבץ לא היה ברור. במחקר מקרה-ביקורת, החוקרים העריכו נתונים מספרד בין 2001 ל-2015. הם זיהו 14,322 חולים עם שבץ איסכמי ראשון. מתוכם, 9542 חלו בשבץ שאינו קרדיואמבולי ו-4780 חלו בשבץ קרדיואמבולי. כל מקרה תואם עם חמישה ביקורת מאוכלוסיית הביקורות התואמות גיל ומין ללא שבץ מוחי (n=71,610). לאלו בקבוצת השבץ היה שיעור מעט גבוה יותר של חיסון נגד שפעת בהשוואה לביקורת, ב-41.4% לעומת 40.5% (OR, 1.05). ניתוח נוסף גילה שאלו שקיבלו חיסון נגד שפעת היו בסבירות נמוכה יותר לחוות שבץ איסכמי בתוך 15 עד 30 יום מהחיסון (OR, 0.79) ובמידה מועטה יותר, עד 150 ימים (OR, 0.92). הסיכון המופחת הקשור לחיסון השפעת נצפה בשני סוגי השבץ האיסכמי ונראה כי הוא מציע הגנה מפני שבץ גם מעבר לעונת השפעת. הסיכון המופחת נמצא גם בהשוואות תת-קבוצות בגברים, נשים, אלו מעל ומתחת לגיל 65, ובעלי סיכון בינוני וגבוה למחלת כלי דם. יש לציין כי ניתוח נפרד של חיסון פנאומוקוק לא הראה ירידה דומה בסיכון לשבץ מוחי (OR, 1.08).

“חוסר ההגנה שנמצא בחיסון הפנאומוקוק מחזק למעשה את ההשערה שההגנה על חיסון השפעת אינה קשר מזויף, שכן שני החיסונים עשויים לחלוק את אותן הטיות וגורמים מבלבלים”, אמר החוקר הראשי ל-Medscape.

התוצאות תואמות מחקרים אחרים שהראו ממצאים דומים, כולל נתונים עדכניים מניסוי INTERSTROKE. עם זאת, הסיכון המופחת שנצפה במחקר הנוכחי גם בשנים ללא מגיפת שפעת מרחיב את הממצאים הקודמים. “ממצא זה מצביע על כך שמנגנונים אחרים שונים ממניעת זיהום בשפעת – למשל, השפעה ביולוגית ישירה – יכולים להסביר את הפחתת הסיכון שנמצאה”, כותבים החוקרים ל-Medscape.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב- Neurology

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה