בדיקת דם פשוטה לאבחון מוקדם של סרטן – פריצת דרך? (ESMO 2022)

מחקר חדש שופך אור על אופן הביצוע ועל תוצאות בדיקת דם שעשויה לזהות מספר סוגי סרטן

מחקר חדש שהוצג במפגש השנתי של האגודה האירופית לאונקולוגיה רפואית (ESMO) 2022, שופך אור על אופן הביצוע ועל תוצאות בדיקת דם שעשויה לזהות מספר סוגי סרטן. במחקר, הנקרא מחקר PATHFINDER, בדיקת הדם Galleri בוצעה ב-6621 אנשים בריאים מעל גיל 50, עם או בלי גורמי סיכון נוספים לסרטן (כגון היסטוריה של עישון או סיכון גנטי), והייתה חיובית ב-92 אנשים (1.4%). אף אחד מהאנשים שנמצאו חיוביים לא היה ידוע כחולה בסרטן בזמן הבדיקה. בדיקה שלאחר מכן, שכללה סריקות ו/או ביופסיה, מצאה סרטן ב-38% מאלו עם בדיקה חיובית.

כפי שמציע מחקר זה, כעת אבחון ממאירות לפני שהיא מתגלה בהדמיה או עקב תסמינים עשוי להיות צעד אחד קרוב יותר להפוך למציאות. “עם זאת, חשוב לזכור כי כ-60% מהמטופלים עם תוצאת בדיקה חיובית סבלו ככל הנראה מכמות ניכרת של חרדה שעלולה להימשך גם לאחר שבדיקות נוספות לא גילו ממאירות”, דיווח החוקר הראשי ל-Medscape. עניין נוסף הוא שבדיקה כזו עשויה לגרור עלות כלכלית משמעותית. “לכשני משתתפים לכל 100 משתתפים הייתה תוצאת בדיקה חיובית, ואותם מטופלים עברו בדיקות נוספות כדי לחקור את התוצאה”, הוסיף. “לא זו אף זו, גם עדיין לא ברור אם גילוי מוקדם של סרטן יוביל לתוצאות טובות יותר”, דיווח.

בדיקת Galleri משתמשת ב-DNA נטול תאים (cfDNA) ולמידת מכונה כדי לזהות סימנים נפוצים לסרטן ביותר מ-50 סוגי סרטן וכן כדי לחזות את מקור האות הסרטני (CSO). בסך הכל 90 משתתפים עברו בדיקות אבחנתיות (33 חיוביות אמיתיות ו-57 חיוביות שגויות). מבין התוצאות החיוביות האמיתיות, 81.8% עברו יותר מבדיקה אבחנתית פולשנית אחת, וכך גם 29.8% מהתוצאות החיוביות השגויות. הספציפיות הייתה 99.1%, ערך ניבוי חיובי (PPV) היה כ-40%, ו-73% מאלה שהיו חיוביים אמיתיים קיבלו אבחנה סופית תוך פחות משלושה חודשים.
מבין סוגי הסרטן שאובחנו
, 19 היו גידולים מוצקים ו-17 היו סרטנים המטולוגיים, שבעה אובחנו באדם עם היסטוריה של סרטן, 26 היו סוגי סרטן ללא בדיקה סטנדרטית, ו-14 אובחנו בשלב מוקדם.

לכתבה ב-Medscape

למאמר מ-ESMO שפורסם ב-Annals of Oncology באתר oncology PRO

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה