קרדיולוגיה

טיפול ב-Finerenone מפחית את הסיכון למוות לבבי פתאומי בחולים עם סוכרת מסוג 2 ומחלת כליות כרונית (מתוך כנס ה-ESC)

מנתוני מחקר FIDELITY שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Society of Cardiology עולה כי טיפול ב-Finerenone מפחית את הסיכון לתמותה מכל-סיבה ותמותה קרדיווסקולארית, כולל מוות לבבי פתאומי, בהשוואה לפלסבו, במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 ומחלת כליות כרונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 ומחלת כליות כרונית תוחלת חיים קצרה ב-16 שנים, בממוצע, בהשוואה לאלו ללא שתי המחלות, כאשר מרבית מקרי התמותה נובעים ממחלות לב וכלי דם.

מחקר FIDELITY כולל נתונים ממחקרי FIDELIO-DKD ו-FIGARO-DKD, אשר הראו בעבר כי Finerenone משפר משמעותית תוצאות קרדיווסקולארית ומעט התקדמות מחלת כליות כרונית במשתתפים עם מחלת כליות כרונית וסוכרת מסוג 2. ניתוח FIDELITY כולל מגוון רחב של למעלה מ-13,000 חולים עם סוכרת מסוג 2 ומחלת כליות כרונית, עדות למתרחש בעולם-אמיתי. חציון משך המעקב עמד על 3 שנים; גיל המשתתפים הממוצע עמד על 65 שנים, כאשר רובם (69.8%) היו גברים.

כעת השלימו החוקרים הערכה של הסיבות לתמותה בקרב משתתפים בשני המחקרים. התוצאים העיקריים כללו את שיעורי התמותה מכל-סיבה ותמותה קרדיווסקולארית, אשר הוגדרה כמוות לבבי פתאומי ותמותה משנית לאוטם לבבי, אי-ספיקת לב, אירוע מוחי, או פרוצדורות קרדיווסקולארית, או תמותה מסיבות קרדיווסקולאריות אחרות.

מניתוח לפי כוונה לטפל עלה כי Finerenone אינו מלווה בסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה (p=0.051), או תמותה קרדיווסקולארית (p=0.092). עם זאת, החוקרים זיהו השפעה מגנה אפשרית מפני מוות לבבי פתאומי בקרב משתתפים שטופלו ב- Finerenone (יחס סיכון של 0.75, רווח בר-סמך 95% של 0.57-0.99, p=0.046) לעומת פלסבו.

מניתוח הנתונים תחת-טיפול, אשר כלל אירועים שאירעו בזמן שהחולים קיבלו את הטיפול ועד 30 ימים לאחר המנה האחרונה של תרופת המחקר, עלה כי Finerenone מלווה בסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 0.82, P=0.014) ותמותה קרדיווסקולארית (יחס סיכון של 0.82, P=0.04).

ממצאי המחקר תחת טיפול ב- Finerenone הצביעו על הפחתת תמותה מכל-סיבה ותמותה קרדיווסקולארית, בהשוואה לפלסבו, עם הפחתת הסיכון למוות לבבי פתאומי, כאשר ממצאים אלו היו עקביים ללא תלות בקצב פינוי גלומרולארי ויחס אלבומין:קריאטינין בשתן.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את העומס בבסיס ההבדלים בשיעורי תמותה לבבית פתאומית באוכלוסייה זו ואילו צעדים נוספים עשויים להפחית את הסיכון הנ”ל.

 

מתוך כנס ה-ESC

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה