קרדיולוגיה

ההיערכות לקיצור התורנויות בפריפריה ל-16 שעות תחל מייד – לפי הנחיית לפיד; המתמחים משכו את מכתבי ההתפטרות (כאן 11)

בכאן 11 פורסם הערב כי ראש הממשלה יאיר לפיד הכריע לטובת ההיערכות לקיצור תורנויות המתמחים ל-16 שעות, שתחל בפריפריה באופן מיידי. השאיפה היא, לפי הכתבה, שהמתווה שסוכם כולו יוכל להיכנס לתוקף עד ספטמבר 2023, וזאת באמצעות העברת תקציבים לבתי החולים והקצאת תקנים שיאפשרו גיוס מתמחים נוספים. בתי חולים בכל רחבי הארץ שערוכים כבר עתה באופן חוקי, יוכלו לפעול ולקצר את התורנויות.

המתמחים משכו את מכתבי ההתפטרות לאחר הודעת ראש הממשלה, שאמר כי “…התנאים של (הרופאים והרופאות) לקבלת החלטות של חיים ומוות לא אפשריים. התחייבתי שנעשה הכול כדי לקצר את הזמנים, נרתום איתנו את קופות החולים ובתי החולים”.

יו”ר ארגון המתמחים מרשם ד”ר ריי ביטון הגיבה בכתבה להחלטה בהודעה “אין ספק שעשינו היום צעד משמעותי לקראת התחלת היישום של קיצור התורנויות. המעורבות האישית של ראש הממשלה ושל מנכ”לית משרדו איפשרו את פריצת הדרך ואנחנו מודים להם על כך. מצפים ממשרד האוצר להעביר את התקציב שסוכם באופן מיידי להתחלת התהליך”.

לכתבתו של נוב ראובני, בכאן 11 הקליקו כאן

בתגובה פרסם יו”ר ההסתדרות הרפואית, פרופ’ ציון חגי: “ראש הממשלה לפיד ושרת הכלכלה ברביבאי גזרו גזר דין מוות על הרפואה הציבורית בפריפריה. במקום לחזק את המתמחים, מחזקים את החזקים ומנחיתים מכה אנושה על החלשים ממילא… קומץ המחלקות במרכז הארץ שיוכלו להרשות לעצמן קיצור תורנות לפני ספטמבר 2023 וללא תקציב ממשלתי ייעודי רק ירחיבו את הפערים וייגרמו לכך שהרופאים הצעירים לא יגיעו לפריפריה”.

פרופ’ חגי מסביר כי כבר היום בתי החולים בפריפריה חווים קושי גדול בגיוס רופאים חדשים, והקושי הזה רק ילך ויחמיר בעקבות “המודל הוולונטרי” שמציעים ברביבאי ולפיד.

“על רקע המחסור הקיים ברופאים, וללא מתן עדיפות לפריפריה, ההיתר הוולונטרי שישרת את אותן קומץ מחלקות בבתי החולים במרכז מהווה מתווה גרוע וחסר אחריות, שמהול כולו בטעמים פוליטיים קצרי טווח”.

1 תגובה
  1. אבי כהן
    אבי כהן אומר:

    מסופקני,
    עם יעד כמו 9.2023 היד עוד נטויה עד שתאורטית יתכן שינוי כלשהו, לרבות שינוי מהשטנץ הרגיל של ״אוקי הסכמנו, זה יקרה בעוד שנה, אולי…״.
    קרדיט בכל זאת מגיע ללפיד על המאמץ ונסיון הדחיפה בכיוון, עם זאת -ספק שמישהו מהגורמים בממשל רואה תמונה כוללת רחבה של הדברים עם תכנון קדימה מעבר לחצי קדנציה במקרה הטוב
    באשר להר״י – עם כל הכבוד למחאה על המחאה (וישנם דברים בגו) לפחות שני דברים חשובים לאמר – 1. ׳קיפוח הפריפריה׳ לא רלוונטי לסוגיה, המענה למצוקת המתמחים התורנים צריך להתחיל מהיכן שהמצוקה הכי גדולה – והמתמחה בפנימית באיכילוב עם 15 קבלות מדי לילה או המתמחה בכירורגיה בבילינסון שרואה עשרות רבות של אנשים עם בעיות מסכנות חיים בלי רגע של מנוחה בלילה -גבוהים בהרבה בסולם מאלו שסופגים פחות אש אבל עושים זאת שעה+ נסיעה מתל-אביב. זו טענה לא רלוונטית.
    2. בכנות אחרי הרבה שנים במערכת ומאות תורנויות איני בטוח מה הפתרון הכי נכון למשמרות הללו – קל וחומר של להחריג מהחוק את הרופאים בבחינת שעות העבודה המותרות זו חצי סטירה וחצי פגיעה בזכויות אדם. מאידך אם היית מציע לי במשמרת עמוסה לסיים מוקדם ב10 שעות לפני שחוזרים חלילה – או רופא נוסף לצידי שיעזור לתת מענה ואולי לאפשר לשנינו לנוח קצת באמצע – כנראה שהייתי בוחר בשני. מאידך הר״י בכל שביתות הרופאים משנות ה 1990 ׳נובחת׳ על העץ הזה ללא כל הצלחה. אזי אם ויתרנו על לקבל את התקנים שהובטחו לאורך 30 השנים האחרונות – לפחות עושים משהו ??‍♂️.
    בקיצור (pun intended ) אני מקווה שלפחות משהו ישתנה סופסוף ושזה יקל על הדור הבא של הרופאים בישראל, אחרת – הרופאים כאן ימשיכו לברוח לא מהפריפריה אלא מהרפואה בכלל..

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה