האם תה שחור מגן מפני תמותה עקב מחלות לב וכלי דם? (Ann Intern Med)

תה

לשתיית תה מספר יתרונות בריאותיים, אך מרבית המחקרים נערכו באזורים בהם נפוצה שתיית תה ירוק. מנתונים חדשים מבריטניה – מדינה בה מסורת עתיקה של שתיית תה אחר הצהריים – עולה כי גם לתה שחור יש יתרונות בריאותיים. במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מדווחים חוקרים כי שתיית תה שחור עשויה להיות מלווה בסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה, כאשר הסיכון היה הנמוך ביותר באלו ששתו לפחות שתי כוסות תה ביום.

 

מדגם המחקר כלל 498,043 מבוגרים בגיל ממוצע של 56.5 שנים. כ-85% מהם דיווחו על שתיית תה, 90% דיווחו על שתיית תה שחור והרוב נהגו לשתות 2-3 כוסות (29%), 4-5 כוסות (26%), או 6-7 כוסות (12%) בכל יום.

 

במהלך חציון מעקב של 11.2 שנים, באלו ששתו לפחות שתי כוסות תה ביום תועד סיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה. לאחר תקנון רב-משתני, יחסי הסיכון לתמותה בקרב אלו ששתו תה, בהשוואה לאלו שלא שתו תה, היו דומים ועמדו על 0.95 עם שתיה של עד כוס תה אחת ביום, 0.87 עם שתיית 2-3 כוסות, 0.88 עם 4-5 כוסות, 0.88 עם שתיה של 6-7 כוסות תה ביום, 0.91 עם שתיית 8-9 כוסות ביום ויחס סיכון של 0.89 עם שתיית 10 כוסות תה ומעלה בכל יום.

 

מהנתונים עלה עוד קשר הפוך בין שתיית תה ובין הסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם (יחס סיכון מתוקנים שנעו בין 0.98 ועד 0.76), מחלת לב איסכמית (יחסי סיכון מתוקנים שנעו בין 1.03 ועד 0.74) ואירועים מוחיים (יחסי סיכון מתוקנים שנעו בין 0.92 ועד 0.48). עם זאת, החוקרים מציינים כי לא תוארה מגמה ברורה לקשר בין שתיית תה ובין תמותה עקב מחלות ריאה או סרטן.

 

אין תשובה ברורה לשאלה מדוע לא זוהה קשר בין שתיית תה ובין הסיכון לתמותה עקב ממאירות במחקר הנוכחי.

 

ההשפעות של שתיית תה תועדו ללא תלות בשאלה אם התה הגיע עם תוספת חלב או סוכר, חום המשקה, או שינויים גנטיים במטבוליזם קפאין בקרב המשתתפים.

 

אחד ממנגנוני הפעולה המשוערים של תה הוא הפחתת עקה חמצונית ותהליכי דלקת הודות לפוליפנולים ופלבנואידים, העשויים לעודד התפתחות גידולים ממאירים.

 

החוקרים מדגישים כי אין להסיק מתוצאות המחקר כי מומלץ להתחיל לשתות תה או לשנות את הרגלי צריכת תה מסיבות אלו ודרושים מחקרים נוספים בנושא.

 

Ann Intern Med, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה