קרדיולוגיה

גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם ולשברים מנבאים סיכון קרדיווסקולארי במבוגרים עם אוסטיאופורוזיס (J Bone Miner Res)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Bone and Mineral Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם וגורמי סיכון לשברים עשויים לנבא את הסיכון הקרדיווסקולארי במבוגרים עם אוסטיאופורוזיס.

החוקרים אספו נתונים ממאגר Clinical Practice Research Datalink בבריטניה אודות מבוגרים בגילאי 50 שנים ומעלה בסיכון גבוה או מיידי לשבר בין 1995 ועד ינואר 2017. המשתתפים במחקר חולקו לקבוצה שכללה 65,295 מבוגרים עם אבחנה חדשה של אוסטיאופורוזיס (86.8% נשים; גיל ממוצע של 73.05 שנים), קבוצה של 67,065 מבוגרים עם אבחנה של שבר ראשון באתר אוסטיאופורוטי (76.7% נשים; גיל ממוצע של 79.52 שנים) וקבוצה של 145,959 מבוגרים שטופלו בביספוספנטים פומיים ללא טיפול בשנה הקודמת (79.8% נשים; גיל ממוצע של 74.35 שנים). המשתתפות היו במעקב ממועד האבחנה, היארעות שבר או התחלת טיפול בביספוספנטים ולמשך עד שנתיים.

התוצא העיקרי היה שיעורי היארעות סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים לאחר שנה אחת, אשר הוגדרו כהופעה ראשונה של אירוע מוחי, אוטם לבבי או תמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

לאחר שנה אחת, בקבוצת החולים לאחר שבר תועד הסיכון הקרדיווסקולארי הגבוה ביותר עמדו על 52.6 מקרים ל-1,000 שנות-אדם, בקרב מטופלים בביספוספנטים תועדו שיעורי היארעות של 26.3 מקרים ל-1,000 שנות-אדם ובקרב אלו עם אוסטיאופורוזיס תועדו שיעורי ההיארעות הנמוכים ביותר שעמדו על 19.6 ל-1,000 שנות-אדם. מבוגרים עם אירוע קרדיווסקולארי מג’ורי היו מבוגרים יותר, עם מספר רב יותר של מחלות רקע.

החוקרים התבססו על מודלים שונים לחיזוי הסיכון הקרדיווסקולאריים, כולל מודלים שהתבססו על גורמי סיכון כלליים, גורמי סיכון קרדיווסקולאריים וגורמי סיכון לשברים. כל המודלים הללו הדגימו שטח מתחת לעקומה של מעל 70% בשלוש הקבוצות. מודלים אלו הציגו תוצאות טובות יותר ממודלים שהתבססו על QRISK.

גורמי הסיכון העיקריים המשותפים לכל המודלים לחיזוי הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים כללו גיל, מין, עישון, אלכוהול, פרפור פרוזדורים, תרופות לאיזון יתר לחץ דם, היסטוריה של אוטם לבבי/אירוע מוחי קודם, מחלה קרדיווסקולארית ידועה, קצב פינוי גלומרולארי, לחץ דם סיסטולי, רמות כולסטרול ומספר תרופות נלוות.

החוקרים כותבים כי המודלים המוצעים עשויים לשפר את יכולת חיזוי אירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם אוסטיאופורוזיס. מודלים המשלבים הן מחלה קרדיווסקולארית והן גורמי סיכון לשברים עשויים לנבא טוב יותר את הסיכון לאירועים קרדיווסוקולאריים מג’וריים במבוגרים עם אוסטיאופורוזיס.

 

J Bone Miner Res. 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה