חיסון כנגד קורונה בטוח בחולים עם אי-ספיקת לב (מתוך כנס ה-ESC)

בחולים עם אי-ספיקת לב שקיבלו שתי מנות חיסון רנ”א שליח כנגד COVID-19 לא תועדה עליה בסיכון להחמרת מחלה, תרומבואמבוליזם ורידי, או מיוקרדיטיס בתוך 90 ימים, בהשוואה למטופלים שלא קיבלו חיסון כנגד נגיף הקורונה, כך עולה מתוצאות מחקר מקרה-ביקורת מדנמרק, שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Society of Cardiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים חשש מפני הבטיחות של חיסוני קורונה בחולים שבריריים וחולי אי-ספיקת לב. חששות אלו אינם מבוססים על עדויות אלא רק על דיווחים אודות תופעות לוואי נדירות (בפרט, מיוקרדיטיס ופריקרדיטיס) בחולים שחוסנו כנגד הזיהום הנגיפי.

במחקר שפורסם לאחרונה נכללו 7,094 חולים עם אי-ספיקת לב שטופלו בין ינואר 2021 ועד ינואר 2022. מבין אלו, 31% השלימו את שתי מנות החיסון ו-14.8% קיבלו גם מנת בוסטר, בהתאם להמלצות המרכז לבקרת מחלות ומניעתן. עם זאת, עוד 9.1% מהחולים חוסנו חלקית במנה אחת בלבד ו-45% נותרו לא-מחוסנים נכון לינואר 2022.

במחקר הנוכחי, שיעור המחוסנים היה גבוה מאוד, כאשר 95% מחולי אי-ספיקת לב בשנת 2021 קיבלו חיסון כנגד קורונה. ייתכן כי 5% הנותרים לא חוסנו מאחר וסבלו ממחלה סופנית או מסיבות אישיות.

החוקרים זיהו 50,893 חולים עם אי-ספיקת לב שקיבלו שתי מנות חיסון בשנת 2021 והתאימו להם 50,893 חולים לא-מחוסנים עם אי-ספיקת לב משנת 2019 (טרם המגפה), הדומים בגיל, מין, משך אי-ספיקת לב, שימוש בתרופות לטיפול באי-ספיקת לב, מחלת לב איסכמית, ממאירות, סוכרת, פרפור פרוזדורים ואשפוז עקב אי-ספיקת לב ב-90 הימים האחרונים.

כמעט כל החולים קיבלו את החיסון של חברת פייזר (92%) והיתר קיבלו את החיסון של חברת מודרנה (8%). גיל החולים הממוצע עמד על 74 שנים, 64% מהם היו גברים.

במהלך 90 ימי מעקב, 1,311 חולים לא-מחוסנים (2.56%) ו-1,113 חולים מחוסנים (2.23%) הלכו לעולמם; הסיכון לתמותה מכל-סיבה היה נמוך יותר משמעותית בקרב מחוסנים לעומת לא-מחוסנים (0.33%-, רווח בר-סמך 95% של 0.52- עד 0.15-).

הסיכון להחמרת אי-ספיקת לב עמד על 1.1% בכל קבוצה; אירועי מיוקרדיטיס ותרומבואמבוליזם ורידי היו נדירים מאוד והסיכון למצבים אלו לא היה שונה משמעותית בין שתי הקבוצות.

ממצאי המחקר מעידים כי אין מקום לחשוש מפני השלכות קרדיווסקולארית שליליות של חיסוני רנ”א שליח בחולים עם אי-ספיקת לב. מהממצאים עולה כי החיסון כנגד קורונה עשי להפחית את הסיכון לתמותה באוכלוסייה זו.

 

מתוך כנס ה-ESC

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה