קרדיולוגיה

גורמים המנבאים אירוע מוחי בחולי אי-ספיקת לב ומקטע פליטה ירוד של חדר שמאל ללא פרפור פרוזדורים (Eur Heart J)

במאמר שפורסם בכתב העת European Heart Journal מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי מספר גורמים עשויים לסייע בזיהוי חולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה ירוד של חדר שמאל, ללא היסטוריה של פרפור פרוזדורים, המצויים בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים ובהם יש מקום לטיפול נוגד-קרישה מניעתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולי אי-ספיקת לב ומקטע פליטה ירוד של חדר שמאל סיכון מוגבר לאירוע מוחי. טיפול נוגד-קרישה מפחית את הסיכון בחולים עם וללא פרפור פרוזדורים, אך מאזן עלות-תועלת בקרב אלו ללא היסטוריה של פרפור פרוזדורים אינו חיובי. זיהוי חולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה ירוד של חדר שמאל, ללא פרפור פרוזדורים, בהם קיים סיכון גבוה לאירוע מוחי, עשוי לסייע בהתאמת טיפול נוגד-קרישה מניעתי.

החוקרים אספו נתונים אודות חולים שלקחו חלק במחקרי PARADIGM-HF, ATMOSPHERE ו-DAPA-HF, אשר הובילו ליצירת מודל פשוט להערכת הסיכון לאירוע מוחי שכלל שלושה משתנים (היסטוריה של אירוע מוחי קודם, סוכרת תחת טיפול באינסולין ורמות NT-proBNP).

מבין 20,159 חולים במחקרים אלו, ב-12,751 חולים לא היה ידוע על פרפור פרוזדורים. מבין החולים ללא פרפור פרוזדורים, ב-346 (2.7%) תועדה אבחנה של אירוע מוחי לאורך חציון מעקב של שנתיים (שיעור של 11.7 מקרים ל-1,000 שנות-אדם). הסיכון לאירוע מוחי עלה עם עליה במדד הסיכון: יחס הסיכון עמד על 2.35 (רווח בר-סמך 95% של 1.60-3.45) באלו בחמישון הרביעי ועל 3.73 (רווח בר-סמך 95% של 2.58-5.38) באלו בחמישון החמישי, בהשוואה לחולים בחמישון הראשון.

בקרב חולים בחמישון העליון, שיעור האירועים המוחיים עמד על 21.2 מקרים ל-1,000 שנות-אדם, בדומה לשיעור המתואר בחולים עם פרפור פרוזדורים שלא קיבלו טיפול נוגד-קרישה (20.1 מקרים ל-1,000 שנות—אדם).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מסייעים בזיהוי חולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה ירוד של חדר שמאל, ללא פרפור פרוזדורים, בהם הסיכון לאירוע מוחי דומה לזה של חולים עם פרפור פרוזדורים ובהם יש לשקול טיפול נוגד-קרישה מונע. עם זאת, הם קוראים להשלים מחקרים נוספים לאישור הממצאים.

 

Eur Heart J. 2022 Aug 26

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה