ממצאים נפוצים בלבבות חולים עם COVID-19 בבדיקות לאחר המוות (Circulation)

בדיקות לאחר המוות של חולים שהלכו לעולמם עקב COVID-19 מספקות רמזים חשובים בנוגע לאופן הטפול במחלה. מניתוח נתונים אודות 40 לבבות מחולים עם COVID-19 שהלכו לעולמם בשלב מוקדם במהלך המגפה עולה כי בחלק גדול מהמקרים הייתה עדות לנמק תאי שריר לב ותרומבוס לבבי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נזק לבבי מופיע בשכיחות גבוהה בחולים שאושפזו עם COVID-19 ומהווה סמן פרוגנוסטי שלילי. עם זאת, מנגנון הנזק וסוג הפגיעה בשריר הלב על-רקע הזיהום הנגיפי עדיין אינם מובנים היטב.

החוקרים השלימו ניתוח פתולוגי שיטתי של 40 לבבות מחולים מאושפזים שהלכו לעולמם עקב נגף הקורונה בברגמו, איטליה, במטרה לקבוע את המנגנון הפתולוגי של הנזק הלבבי. הם חילקו את הלבבות בהתאם לנוכחות או העדר נמק תאי שריר לב ולאחר מכן קבעו את מנגנון הנזק הלבבי.

מבין 40 לבבות שנבחנו במחקר, ב-14 לבבות (35%) הייתה עדות לנמק תאי שריר לב, בעיקר בחדר שמאל. בהשוואה לנבדקים ללא נמק, בקבוצת החולים עם נמק תועדה שכיחות גבוהה יותר של נשים, מחלת כליות כרונית ומשך תסמינים קצר יותר עד לאשפוז. היארעות מחלת עורקים כלילית חמורה לא הייתה שונה משמעותית בין נבדקים עם ובלי נמק.

החוקרים מדווחים כי ב-3 מבין 14 חולים עם נמק תאי שריר לב הייתה עדות לאוטם חד של שריר הלב, אשר הוגדר כנמק של לפחות 1 סמ”ר,, בעוד שב-11 מבין 14 חולים (78.6%) הייתה עדות לנמק מוקדי של תאי שריר לב.

תרומבוס בשריר הלב זוהה ב-11 מבין 14 מקרים (78.6%) עם נמק, כאשר ב-2 מבין 14 מקרים (14.2%) הייתה עדות לתרומבוס בעורק כלילי אפיקרדיאלי, בעוד שב-9 מבין 14 מקרים (64.3%) הייתה עדות למיקרו-תרומבוס בכלי דם קטנים בשריר הלב.

מהנתונים עולה כי מיקרו-תרומבוסים הכילו כמות גדולה יותר משמעותית של פיברין וצביעה למרכיב משלים C5b-9, בהשוואה לתרומבוסים/תסחיפים בתוך שריר הלב מנבדקים שליליים ל-COVID-19 ולתרומבוסים שהוצאו במהלך התערבות כלילית מילעורית מנבדקים ללא הזיהום הנגיפי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הגורם הפתולוגי הנפוץ ביותר לנמק תאי שריר לב היה מיקרו-תרומבוסים. מיקרו-תרומבוסים אלו היו שונים בהרכבם בהשוואה להרכב שתועד בחולים ללא COVID-19 ותרומבוסים מחולים עם אוטם לבבי עם COVID-19 וללא אוטם לבבי עם עליות מקטע ST. גישות אנטי-תרומבוטיות מותאמות עשויות לסייע במניעת ההשפעות הלבביות השליליות של נגיף הקורונה.

Circulation. Published online January 22, 2021.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה