קרדיולוגיה

מהו הפרוטוקול המיטבי העשוי לסייע בטיפול בחולים מאושפזים עם COVID-19 ? (מתוך Journal of Intensive Care Medicine)

רופאים שפיתחו פרוטוקול לטיפול בחולים מאושפזים עם COVID-19, לו העניקו את השם MATH+, פרסמו כעת סקירת ספרות בכתב העת Journal of Intensive Care Medicine, אשר לדבריהם תומכת בפרוטוקול זה. עם זאת, מומחים בתחום עדיין אינם משוכנעים בטיבו של הפרוטוקול וקוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא.

פרוטוקול MATH+ זכה לשם זה כקיצור למשלב MethylprednisoloneAscorbic AcidThiamine ו-Heparin. “+” כולל טיפול נוספים דוגמת ויטמין D, אבץ, מלטונין, סטטינים ו-Famotidine.

הרופאים תמכו בפרוטוקול MATH+ ככלי לשיפור ההישרדות של חולים עם COVID-19 בדרגה חמורה כבר במהלך האביב, וזו הפעם הראשונה בה מתפרסם הפרוטוקול ותוצאותיו בכתב עת מבוקר-עמיתים. עם זאת, מאחר והמאמר כולל רק נתוני תמותה בבית חולים, בהשוואה לנתונים קודמים ממחקרים תצפיתיים וקליניים, ללא נתונים ממחקר אקראי-מבוקר להערכת הפרוטוקול, מומחים עדיין אינם משוכנעים כי הפרוטוקול אכן הוכח כיעיל.

הפרוטוקול פותח לאורך מספר שבועות במהלך האביב, כאשר רופאים מוירג’יניה גיבשו קבוצה של מומחים וניסו להבין את הניסיון שלהם בכל הנוגע לטיפול בנגיף הקורונה. במהלך חודש מרץ, כאשר קבוצת הרופאים יצרו את הפרוטוקול, ארגוני בריאות דוגמת ארגון הבריאות העולמי ייעצו כנגד מתן סטרואידים לחולים עם COVID-19.

קבוצת הרופאים החלה לפרסם את הפרוטוקול באתרי אינטרנט ולהביא את הפרוטוקול לארגונים כמו ארגון הבריאות העולמי. הם המשיכו לתמוך בפרוטוקול בקיץ ובסתיו, גם לאחר שמחקר RECOVERY מצא כי מתן דקסמתזון הפחית את שיעורי התמותה בחולים מאושפזים עם COVID-19 בדרגה חמורה וארגון הבריאות העולמי, כמו גם ארגונים אחרים, החלו להמליץ על התרופה.

במאמר שפורסם כעת מתארים החוקרים משלב של מחקרים אקראיים ומבוקרים, מחקרים תצפיתיים ומחקרים מעבדתיים ששימשו כבסיס לכל אחד ממרכבי פרוטוקול MATH+. הרופאים סברו כי כל אחד מהמרכיבים המופיעים בפרוטוקול הדגים עדיפות על פלסבו, או שהייתה עדות לסיכון מינימאלי ועלות נמוכה, בהשוואה לתועלת האפשרית.

במאמר מדווח על שיעורי תמותה שלא פורסמו בעבר משני בתי חולים בהם רופאים השתמשו בפרוטוקול הנ”ל. שיעורי התמותה הממוצעים באשפוז או לאחר 28 ימים עמדו על 4.4% במרכז אחד ועל 6.1% במחקר שני, עם שיעורי תמותה משולבים של 5.1%. החוקרים השוו את שיעורי התמותה הללו אל מול התוצאים עליהם דווח ב-10 מחקרים שכללו למעלה מ-400 בתי חולים בארצות הברית, בריטניה וסין, בהם שיעורי התמותה באשפוז נעו בין 15.6%-32%. ההבדל בשיעורי התמותה עומד על ירידה של 75% בסיכון האבסולוטי עם פרוטוקול MATH+.

עם זאת, מומחים בתחום טוענים כי ישנן מגבלות רבות בכל הנוגע להשוואת שיעורי התמותה בשני המרכזים בהם פעלו לפי פרוטוקול MATH+ אל מול שיעורי התמותה במחקרים שפורסמו בעבר. לדבריהם, ישנם משתנים רבים המשפיעים על שיעורי התמותה השונים בין בתי חולים, דוגמת טיב החולים המופנים לבתי החולים ודרגת החומרה של מחלתם, או איכות הטיפול ביחידות טיפול נמרץ.

להערכת המומחים, הפרוטוקול עדיין הינו בגדר היפותזה ונדרשים מחקרים פרוספקטיביים לאישור התועלת של טיפול על-פי ההמלצות המפורטות.

Journal of Intensive Care Medicine Dec, 2020

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה