יתרונות טיפול בידי קרדיולוג בנשים עם סרטן שד חיובי ל-HER2 (מתוך JACC: CardioOncol)

טיפול בידי קרדיולוג מומחה עשוי להביא לשיפור התוצאות הקליניות בנשים עם סרטן שד חיובי ל-HER2 (Human Epidermal Growth Factor Receptor 2) תחת טיפול ב-Trastuzumab (הרספטין), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך חודש יוני בכתב העת JACC: CardioOncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות ההשפעה של מעורבות קרדיולוג בטיפול בחולי סרטן. מטרתם הייתה לבחון את ההשפעה של מעורבות קרדיולוג על המעקב הקרדיווסקולארי בהתאם להנחיות וניהול גורמי סיכון בנשים עם סרטן שד תחת טיפול בהרספטין.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל איסוף נתונים מרשומות רפואיות אודות 1,047 נשים עם סרטן שד, אשר טופלו בהרספטין בין ינואר 2009 ועד יולי 2018. החוקרים בחנו את היענות להמלצות למעקב בקווים המנחים, אשר כללו השלמת אקו-לב במהלך 4 חודשים טרם התחלת טיפול בהרספטין ואקו-לב חוזר לפחות כל 4 חודשים במהלך הטיפול, בקרב נשים שטופלו ע”י קרדיולוג ואלו שלא היו במעקב קרדיולוג.

מעורבות קרדיולוג בטיפול תועדה ב-293 נשים (28%). בקרב נשים שטופלו ע”י קרדיולוג טרם התחלת טיפול בהרספטין תועד שיעור גבוה יותר של הקפדה על ההנחיות למעקב במהלך טיפול בהרספטין (76.4% לעומת 60.1%, P=0.007). מעורבות קרדיולוג לוותה במדדי לחץ דם סיסטוליים נמוכים ב-1.5 מ”מ כספית, בממוצע (p=0.035), עם שיפור בולט יותר במדדי לחץ דם בנשים עם היסטוריה של יתר לחץ דם (ירידה של 2.7 מ”מ כספית p=0.007). מעורבות קרדיולוג בטיפול לוותה עוד במדדי מסת גוף נמוכים יותר בנשים עם מדד מסת גוף התחלתי של 25 ק”ג למטר בריבוע ומעלה (הבדל ממוצע של 0.5- ק”ג למטר בריבוע, p=0.027).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מעורבות קרדיולוג בטיפול בנשים עם סרטן שד תחת טיפול בהרספטין מלווה בהיענות רבה יותר להנחיות למעקב קרדיווסקולארי ושיפור מתון באיזון גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם.

JACC: CardioOncol. 2020;2:179-189

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה