סיכון מוגבר לאירועים מוחיים ותמותה שנים לאחר פרוצדורת TAVR (מתוך JACC: Cardiovasc Interv)

שבץ

במאמר שפורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת JACC:Cardiovascular Interventions מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה שיעורים גבוהים של אירוע מוחי ותמותה שנים לאחר פרוצדורת TAVR (Transcatheter Aortic Valve Replacement), בהשוואה לצפוי באוכלוסיה הכללית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את שיעורי ההיארעות, מאפיינים קליניים ותוצאות אירועים צרברווסקולאריים מאוחרים (מעל 30 ימים לאחר הפרוצדורה) לאחר TAVR. הם השלימו מחקר רב-מרכזי שכלל 3,750 חולים (גיל ממוצע של 80 שנים, 50.5% נשים) לאחר פרוצדורת TAVR, אשר שרדו לפחות 30 ימים לאחר הפרוצדורה.

אירועים צרברוסקולאריים מאוחרים תועדו ב-192 חולים (5.1%) וכללו אירוע מוחי (80.2%) או התקף איסכמי חולף (19.8%) לאחר חציון מעקב של שנתיים. מרבית האירועים המוחיים המאוחרים היו על-רקע איסכמי (80.5%), חלק קטן היו על-רקע המורגי (18.8%) וביתר המקרים הרקע לא היה ידוע. גיל מתקדם, היסטוריה של מחלה צרברווסקולארית קודמת, מפל ממוצע גדול יותר על-פני מסתם הוותין, הופעת אירוע מוחי סביב פרוצדורת TAVR והעדר טיפול בנוגדי-קרישה לאחר TAVR נקשרו בקשר בלתי-תלוי עם הופעה מאוחרת של אירוע מוחי איסכמי או התקף איסכמי חולף.

אירועים מוחיים מאוחרים הובילו למוגבלות ב-107 חולים (69.5%), כולל 68% מהאירועים המוחיים האיסכמיים ו-79% מהאירועים המוחיים ההמורגיים. אירועים מוחיים מאוחרים לוו בשיעורי תמותה באשפוז שעמדו על 29.2%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי זהו המחקר הגדול ביותר מסוגו להערכת סיבוכים נוירולוגים מאוחרים לאחר פרוצדורת TAVR והממצאים מעידים על שיעור גבוה של אירועים מוחיים ושיעורים גבוהים מאוד של מקרי תמותה על-רקע זאת בשנים שלאחר הפרוצדורה, בהשוואה לצפוי באוכלוסיה הכללית.

JACC: Cardiovasc Interv. Published online March 11, 2020

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה