קרדיולוגיה

בדיקת Coronary CTA טובה לשלילת היצרות כלילית בחולים עם תסמונת כלילית חדה ללא עליות מקטע ST (מתוך J Am Coll Cardiol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology עולה כי השלמת בדיקת Coronary CTA בשלב מוקדם יכולה לשלול היצרות כלילית בחולים המתייצגים עם תסמונת כלילית חדה ועליות מקטע ST וכך עשויה לחסוך צורך בבדיקות פולשניות ואשפוז לבית החולים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם תסמונת כלילית חדה ללא עליות מקטע ST, פתולוגיה כלילית עשויה לנוע מכלי דם במבנה תקין ועד מחלת עורקים כלילית חמורה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם בדיקת CTA של העורקים הכליליים עשויה לסייע בשלילת היצרות כלילית של 50% ומעלה בחולים עם תסמונת כלילית חדה ללא עליות מקטע ST.

מחקר VERDICT (Very Early Versus Deferred Invasive Evaluation Using Computerized Tomography in Patients With Acute Coronary Syndromes) בחנו החוקרים את התוצאות בחולים עם תסמונת כלילית חדה ללא עליות מקטע ST, אשר חולקו באקראי לאנגיוגרפיה כלילית פולשנית בשלב מוקדם (בתוך 12 שעות) או סטנדרטית (48-72 שעות). התוצא העיקרי היה היכולת של בדיקת CTA של העורקים הכליליים לשלול היצרות עורקים כלילית של 50% ומעלה.

בדיקת CTA של העורקים הכליליים הושלמה ב-1,023 משתתפים, כולל 583 חולים בהם הושלמה אנגיוגרפיה בשלב מוקדם מאוד (ממוצע של 2.5 שעות לאחר האבחנה) ו-440 חולים בהם הושלמה אנגיוגרפיה באופן סטנדרטי (ממוצע של 59.9 שעות לאחר האבחנה).

היצרות כלילית של 50% ומעלה תועדה בבדיקת CTA של העורקים הכליליים ב-68.9% מהחולים ובאנגיוגרפיה ב-67.4% מהחולים. הערך המנבא השלילי של בדיקת CTA של העורקים הכליליים עמד על 90.9% (רווח בר-סמך 95% של 86.8% עד 94.1%) והערך המנבא החיובי עמד על 87.9% (רווח בר-סמך 95% של 85.3% עד 90.1%), עם רגישות של 96.5% (רווח בר-סמך 95% של 94.9% עד 97.8%) וסגוליות של 72.4% (רווח בר-סמך 95% של 67.2% עד 77.1%). הערך המנבא השלילי לא הושפע ממאפייני החולה או מפרופיל הסיכון הקליני והיה דומה בקבוצת החולים בה הושלמה אנגיוגרפיה בשלב מוקדם מאוד או בגישה סטנדרטית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לבדיקת CTA של העורקים הכליליים דיוק אבחנתי גבוה לשלילת מחלת עורקים כלילית משמעותית בחולים עם תסמונת כלילית חדה ללא עליות מקטע ST.

J Am Coll Cardiol. 2020;75:453-463

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה