קרדיולוגיה

האם היו הטיות במחקרים המובילים להערכת התרופות פורצות הדרך לטיפול בסוכרת? (J Pharm Policy Pract)

מספר מומחים טוענים כי הטיות במחקרים הגדולים האחרונים להערכת תרופות חדשות לטיפול בסוכרת מסוג 2 היו מוטים לטובת תרופות המחקר, כאשר הם זיהו כי הקבוצות במחקרים לא היו מאוזנות באיזון הגליקמי, לחץ הדם ושימוש במשתנים.

החל משנת 2008, מנהל המזון והתרופות האמריקאי מחייב השלמת מחקרים להערכת תוצאים קרדיווסקולאריים, במטרה להבטיח בטיחות תכשירים חדשים לטיפול בסוכרת מסוג 2, בעקבות האכזבה סביב הטיפול ב-Rosiglitazone.

תוצאות חלק מהמחקרים להערכת התוצאים הקרדיווסקולאריים ומחקריים ייעודיים אחרים אשר הצביעו על תועלת קרדיווסקולארית וכלייתית השפיעו משמעותית על ההנחיות הקליניות לטיפול בסוכרת מסוג 2 והובילו לאישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי התוויות נוספות של חלק מהתרופות לשימוש מעבר להפחתת רמות סוכר בדם.

כמעט בכל המחקרים הללו שנערכו במימון חברות תרופות, מספר משפחות תרופות מעכבי DPP-4, אגוניסטים של GLP-1 ומעכבי SGLT-2 איזון רמות הסוכר בדם ולחץ הדם לא היו מאוזנים באופן קפדני, אלא נותרו לשיקול הדעת של הרופא המטפל.

כעת, במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Pharmaceutical Policy and Practice, מומחים מיפן ציינו כי רמות המוגלובין מסוכרר היו גבוהות יותר משמעותית בקבוצות הפלסבו, בהשוואה לקבוצות הטיפול, בכל המחקרים הללו להערכת התוצאים הקרדיווסקולאריים. לטענתם, חוסר האיזון הנ”ל בין הקבוצות הוביל לכך שייתכן והחולים בקבוצות הפלסבו היו בסיכון קרדיווסקולארי גבוה ולכן התוצאות היו מוטות לטובת תרופת המחקר. החוקרים טוענים כי ישנה חובה להשלים ניתוח חוזר של הנתונים עם תקנון לחוסר האיזון ברמות המוגלובין מסוכרר.

טענות דומות עלו בשנת 2018 ע”י מומחים אחרים מארצות הברית, אשר הוסיפו עוד כי לחץ הדם גם לא היה מאוזן באופן דומה בין הקבוצות במחקרים אלו להערכת התוצאים הקרדיווסקולאריים. עוד הם הוסיפו כי חוסר האיזון הנ”ל בין הקבוצות כמו גם השימוש במשתנים תועדו גם במחקרים עדכניים יותר שבחנו באופן ממוקד את השפעות מעכבי SGLT-2 על התפקוד הכלייתי ואי-ספיקת לב, כולל מחקרי CREDENCE ו-DAPA-HF.

אחד המומחים בתחום, אשר היה אחד החוקרים המובילים בחלק מהמחקרים הללו הגיב לטענות והסביר כי קשה מאוד להשלים מחקר עם רמות המוגלובין מסוכרר דומות באופן אבסולוטי בין שתי קבוצות, כאשר מוסיפים תרופה נוספת לזרוע אחת של המחקר. לכן, כל המחקרים הללו להערכת התוצאים הקרדיווסקולאריים הצביעו על הבדל של 0.4-0.7% בהמוגלובין מסוכרר בין הקבוצות, לעיתים אף יותר בתלות בפוטנטיות של התרופה. על-מנת להבטיח שוויון ערכי המוגלובין מסוכרר בין הקבוצות, אתרי המחקר צריכים לקחת אחריות מלאה על איזון הסוכר בדם, דבר הרבה יותר מורכב והרבה יותר יקר, וכן צעד אשר כבר לא מהווה שיקוף של תנאי עולם-אמיתי.

בתגובה לטענות דומות אודות חוסר איזון בין קבוצות מחקר EMPA-REG Outcome Trial, החוקרים הסבירו כי ההבדלים באיזון הגליקמי ובלחץ הדם היו עדינים.

במאמרם הנוכחי, המומחים מיפן בחנו את התוצאות מ-12 מחקרים להערכת תוצאים קרדיווסקולאריים שפורסמו עד דצמבר 2018, בעקבות ההנחיה של מנהל המזון והתרופות האמריקאי משנת 2008, כולל שלושה מחקרים להערכת מעכבי SGLT-2 (EMPA-REG OUTCOME, CANVAS, DECLARE-TIMI 58), ארבעה מחקרים להערכת מעכבי DPP-4 (CARMELINA, EXAMINE, SAVOR-TIMI 53 ו-TECOS) וחמישה מחקרים להערכת אגוניסטים ל-GLP-1 (LEADER, SUSTAIN-6, HARMONY, EXCEL ו-ELIXA).

במרבית המחקרים הללו, החולים היו בסיכון גבוה למחלה קרדיווסקולארית טרשתית או מחלה קרדיווסקולארית מבוססת עם ערכי המוגלובין מסוכרר התחלתיים שנעו בין 7.2-8.7%. כל החולים קיבלו טיפול פעיל או דמה, אך אלו לא היו באמת מחקרים מבוקרי-פלסבו, מאחר והותר מתן טיפול תרופתי נוסף לאיזון רמות הסוכר בדם. בקבוצת הפלסבו תועד שימוש גדול יותר משמעותית בתרופות לאיזון רמות הסוכר בדם ב-10 מהמחקרים שסיפקו נתונים אלו.

עם זאת, ללא תלות בשימוש בתרופות נוספות אלו, ערכי המוגלובין מסוכרר היו גבוהים יותר משמעותית בקבוצות הפלסבו בכל המחקרים, עם הבדל שנע בין 0.27% (מחקר ELIXA) ועד 1.00% (מחקר SUSTAIN-6). ולמרות איזון גליקמי טוב יותר בקבוצות ההתערבות, שיעורי אי-ספיקת לב היו גבוהים יותר בקבוצות הטיפול במחקרים EXAMINE ו-SAVOR-TIMI, ממצאים אשר הובילו לפרסום אזהרות בנושא בתוויות של שתי התרופות הללו.

המומחים מאמינים כי לא צריך להיות קשה מדי לפתור את חוסר האיזון בין הקבוצות ע”י תקנון לרמות המוגלובין מסוכרר וניתן להשלים ניתוחי פוסט-הוק של תקנון לחוסר האיזון בין הקבוצות במאפיינים מרכזיים. למעשה, הם הוסיפו כי ניתוח כזה בוצע באחד המחקרים, ELIXA, והוביל לאובדן היתרון המובהק סטטיסטית של Lixisenatide באחוז השינוי ביחס אלבומין:קריאטינין בשתן.

עם זאת, אחרים מאמינים כי ההבדלים באיזון הגליקמי לא צפויים להוביל להבדלים מג’וריים בתוצאות הקרדיווסקולאריות, לפחות בטווח הקצר. מחקרים אלו היו יחסית קצרים ולא סביר כי לאחר 3-5 שנים הבדלים באיזון הגליקמי יעמדו בבסיס התועלת הקרדיווסקולארית. הערכתם היא כי ההבדלים בתוצאות נובעים בעיקר מהבדלים בלחץ הדם ומהשימוש במשתנים, הקשורים באופן הדוק זה בזה.

אכן, במכתב ל-New England Journal of Medicine לאחר פרסום מחקר CREDENCE, אשר הדגים תועלת כלייתית למעכב SGLT-2, תרופה לה תכונות של משתן, פחות ממחצית מהחולים בקבוצת הפלסבו נטלו טיפול במשתנים. במחקר זה היה חוסר איזון במדדי לחץ הדם של 3.30 מ”מ כספית (סיסטולי) ושל 0.95 מ”מ כספית (דיאסטולי). המגמה הייתה דומה במחקרים אחרים להערכת תוצאים קרדיווסקולארים של מעכבי SGLT-2, כולל CANVAS, EMPA-REG ו-DECLARE TIMI58, כאשר הבדלים אלו עשויים להשפיע על תוצאות אי-ספיקת לב. מנגד, החוקרים שהשלימו את מחקר CREDENCE טענו כי אין הוכחות כי משתנים עשויים למנוע אי-ספיקת כליות.

בתגובה למכתב נוסף שהעלה חשש בנוגע להבדלים באיזון הגליקמי ובלחץ הדם במחקר CREDENCE, החוקרים השיבו כי אין הוכחות לתועלת כלייתית ברורה בעקבות איזון אינטנסיבי של לחץ הדם ורמות הסוכר בדם ולכן אלו אינם מהווים הסברים סבירים, בעיקר לאור ההבדלים המתונים בין שתי הקבוצות.

יתרה מזאת, המבקרים מציינים כי השלמת ניתוחים נוספים עשויה לסייע בהבנה אם ההשפעה המגנה על הכליות של Canagliflozin אינה שונה מההשפעה של משתנים. הם מאמינים כי השלמת ניתוח תוצאות קרדיווסקולאריות או כלייתיות בחולים שנטלו את תרופת המחקר ללא טיפול נלווה במשתנים, אל מול התוצאות באלו שנטלו משתן עם פלסבו, עשויות לספק מענה לסוגיה זו.

לסיום, המבקרים טוענים כי העובדה שלחברות התרופות אין תמריץ להשלים ניתוחים נוספים של נתוני המחקרים מדגישה את העדר מערכת הבקרה.

J Pharm Policy Pract. Published online November 18, 2019

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

אין ספק כי במהלך השנים האחרונות חלו שינויים רבים בכל הנוגע לטיפול התרופתי בסוכרת מסוג 2, כאשר המחקרים האחרונים, בעיקר אלו שנגעו לטיפול במעכבי SGLT-2 ואגוניסטים של GLP-1 העידו כי לתרופות אלו השפעה שהיא מעבר לאיזון רמות הסוכר בדם, עם עדויות להגנה כלייתית והגנה מפני מחלות לב וכלי דם. חלק מהביקורות שהועלו במאמר הנוכחי אכן מעלות שאלות, אם כי רוב הטענות הללו כבר הועלו בעבר וזכו להתייחסות החוקרים. בעידן של רפואה מבוססת-עדויות (Evidence Based Medicine), ישנה חשיבות רבה להשלמת מחקרים באיכות טובה, כפי שהיה במרבית המחקרים המצוינים במאמר. אעפ”י כן, יש מקום להשלמת ניתוחים נוספים ומחקרים אחרים על-מנת להצליח ולזהות את תתי-קבוצות ואוכלוסיות חולים המתאימים במיוחד לטיפול זה או אחר, לקראת השגת היעד של רפואה מותאמת אישית.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • התועלת של Spironolactone בנשים עם הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    התועלת של Spironolactone בנשים עם הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Women’s Dermatology עולה כי ל- Spironolactone תועלת בנשים בגיל הפוריות עם אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה בדרגה קלה, בפרט במידה והטיפול ניתן בשלב מוקדם. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 157 נשים בגילאי 12-50 שנים (גיל חציוני של 36.5 שנים) עם אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה, אשר טופלו ב- Spironolactone במשך לפחות […]

  • התועלת של משלב פרדניזון ואוגמנטין בטיפול בהתלקחויות הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    התועלת של משלב פרדניזון ואוגמנטין בטיפול בהתלקחויות הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    טיפול פומי משולב בפרדניזון ואוגמנטין מהווה גישת טיפול קצר-טווח יעילה לטיפול בהתלקחויות הידראדניטיס סופורטיבה ומפחית את היקף הביקורים לחדרי מיון, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת International Journal of Women’s Dermatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות טיפול ארוך-טווח, חולים עם הידראדניטיס סופורטיבה חווים לעיתים קרובות התלקחויות של המחלה. לעיתים קרובות חולים עם התלקחות המחלה […]

  • טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Anesthesiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Vocacapsaicin במהלך ניתוח בוהן קלובה (Hallux Valgus) מפחית כאב ושימוש באופיואידים במהלך 96 השעות הראשונות לאחר-ניתוח, ללא רעילות מקומית או סיסטמית. החוקרים השלימו מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, שכלל 147 חולים שעברו ניתוח בוהן קלובה. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת 14 מ”ל של Vocacapsaicin […]

  • טיפול בתרופות להפחתת משקל עשוי להפחית את הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת (JAMA Netw Open)

    טיפול בתרופות להפחתת משקל עשוי להפחית את הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת (JAMA Netw Open)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי טיפול בתכשירים ממשפחת GLP-1RA בחולים עם סוכרת מסוג 2 עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות מחלות ממאירות שנקשרו עם השמנה, בהשוואה לטיפול באינסולין. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 הם תכשירים המשמשים לטיפול בהשמנה וסוכרת, כאשר המשפחה כוללת את התכשירים Wegovy, Ozempic, Zepbound […]

  • הסתיים קורס מתקדם ראשון לטיפול בהשמנה בצפון – שתוף פעולה של ספרת הסוכרת בגליל והטכניון

    הסתיים קורס מתקדם ראשון לטיפול בהשמנה בצפון – שתוף פעולה של ספרת הסוכרת בגליל והטכניון

    38 בוגרים ובוגרות סיימו החודש קורס מתקדם לטיפול בהשמנה, בניהולו האקדמי של פרופ' נעים שחאדה, יוזמה משותפת של ספרת הסוכרת בגליל ע"ש ראסל ברי וביה"ס ללימודי המשך של הטכניון. הבוגרים, ברובם רופאי משפחה, למדו על מגפת ההשמנה מהיבטים שונים כשהמטרה היא להכשיר את הצוותים הרפואיים להתמודד עם מגפת ההשמנה.

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה