קרדיולוגיה

מחלוקת והאשמות סביב תוצאות מחקר EXCEL להשוואת PCI מול ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (מתוך כנס ה-TCT)

מחקרים קרדיווסקולאריים רבים הובילו למחלוקות רבות, אך מעטים הובילו למחלוקת בקנה מידה בינלאומי. מנתח לב-חזה ידוע שהיה חלק מהוועדה המנהלת במחקר EXCEL יצא כנגד עורכי המחקר בטענה כי הם עיוותו את הנתונים באופן שהוביל להטיית התוצאות לטובת התערבות כלילית מילעורית (Percutaneous Coronary Intervention) בהשוואה לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים.

במוקד ההאשמות צצו טענות על שינויים באמצע המחקר באופן הגדרת מרכיב מרכזי בתוצא המשולב העיקרי של המחקר. החוקרים מצידם שוללים כי חל כל שינוי ומציינים כי הפרוטוקולים של המחקר זמינים לציבור ותומכים בטענות שלהם.

תוצאות מחקר EXCEL פורסמו לאחרונה בכתב העת New England Journal of Medicine ומהן עלה כי אין הבדל משמעותי בתוצא העיקרי של תמותה מכל-סיבה, אוטם לבבי, או אירוע מוחי, בין חולים בהם בוצעה התערבות כלילית מילעורית או חולים שהשלימו ניתוח מעקפים בשל נגעים בעורק הכלילי השמאלי הראשי בדרגת מורכבות אנטומית נמוכה-עד-בינונית.

עם זאת, לטענת ד”ר דיוויד טאגרט מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה, הגדרת אוטם שריר הלב השתנתה במהלך המחקר, דבר אשר הוביל לשינוי התוצא העיקרי באופן שהפחית את היתרון הברור שהיה אחרת לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים במקרים אלו.

ד”ר טאגרט גם הטיל ספק בהכללת אוטם לבבי סביב פרוצדורות פולשניות בתוצא העיקרי, לצד אוטם לבבי ספונטאני, לו חשיבות פרוגנוסטית רבה יותר בעיניו. אוטם לבבי בתר-פרוצדוראלי הוגדר במחקר EXCEL כאוטם שהוביל בתוך 72 שעות מהפרוצדורה, כאשר האבחנה נקבעה בעיקר על-בסיס רמות CK-MB, בשילוב עם קריטריונים אלקטרוקרדיוגרפיים והדמייתיים. ההגדרה תואמת להגדרה שהוצעה בשנת 2013, לאחר פרסום פרוטוקול מחקר EXCEL.

ד”ר טאגרט טוען כי הצבת אוטם לבבי בתר-פרוצדוראלי באותה שורה כמו אוטם לבבי ספונטאני, ומתן משקל דומה לשני המקרים, הינה שערורייה בעיניו. מסיבה זו, הוא מאמין כי הנתונים עוותו, לאור שינוי הגדרת אוטם לבבי, במטרה לנסות ולהוכיח כי בכל הנוגע לתוצא המשולב, אין הבדלים בין שתי הפרוצדורות. לטענתו, מהלך הדברים במחקר EXCEL היה מביש.

עם זאת, ארבעה חוקרים מובילים ממחקר EXCEL השיבו בשלילה לטענות והסבירו כי ההגדרה לא השתנתה במהלך המחקר וכי מדובר בשקר והטעייה של הציבור. הם הוסיפו וטענו כי אינם מבינים כלל על מה ד”ר טאגרט מלין והדגישו שוב כי לא חל כל שינוי באופן הגדרת אוטם לבבי בתר-פרוצדוראלי לפני או אחרי חשיפת נתוני מחקר EXCEL.

ד”ר טאגרט הסביר כי השינוי בהגדרת אוטם לבבי מעולם לא נדון עימו, כאשר החוקרים מנגד טוענים כי ד”ר טאגרט היה מעורב באופן אינטימי בכל ההחלטות שנגעו להגדרות התוצא העיקרי, כולל אוטם לבבי בתר-פרוצדוראלי, והסכים להן. הם הוסיפו כי הוא מעולם לא העלה חששות בנושא.

עם זאת, ד”ר טאגרט המשיך בטענותיו כנגד הכללת אוטם לבבי בתר-פרוצדוראלי, אשר לדבריו אינו מקביל בחשיבותו לאוטם לבבי ספונטאני וכי הכללת אוטם לבבי בתר-פרוצדוראלי בתוצא העיקרי המשולב הוביל לממצאים שנטו יותר לטובת התערבות כלילית מילעורית. על-פי ניתוח נתונים שהוא השלים, הוא מדווח כי הסרת מקרים של אוטם לבבי בתר-פרוצדוראלי מהתוצא העיקרי , כך שיכלול תמותה, אירוע מוחי, או אוטם לבבי שאינו סביב פרוצדורות פולשניות, הצביעה על יתרון ברור לניתוח מעקפים מבחינת התוצא המשולב העיקרי.

לגישתו, המבוססת על ממצאי מחקר EXCEL ומחקרים אחרים, יש לנקוט משנה זהירות בגישה לשימוש בתומכנים בחולים עם מחלת עורק כלילי שמאלי ראשי בדרגת חומרה קלה-עד-בינונית.

מתוך כנס ה-TCT

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב- Fenofibrate מלווה בירידה משמעותית בסיכון להתקדמות מקולופתיה ורטינופתיה סוכרתית, כך עולה מתוצאות מחקר LENS (או Lowering Events in Non-proliferative Retinopathy in Scotland) שהוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association ופורסמו במקביל ב-NEJM Evidence. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רטינופתיה סוכרתית הינה האחד מחמשת הגורמים המובילים לאובדן ראיה ברחבי העולם והגורם השני במבוגרים בגיל העבודה […]

  • שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם אבחנה של היפראלדוסטרוניזם ראשוני, כאשר זוהה קשר הדוק בין הפרעת הנשימה בשינה ובין היפרפילטרציה כלייתית. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השכיחות של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני ולהעריך את […]

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה