התועלת של טיפול קבוע באספירין למניעת מחלות לב וכלי דם וממאירות (מתוך MedPage Today)

ממחקרים ארוכי-טווח, דוגמת Physicians Health Study ו-Womens Health Study, עלה כי במבוגרים בגיל העמידה, טיפול באספירין לווה בירידה מתונה של הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים, אך זאת לצד עליה בסיכון לדימומים. בקשישים תועדה גם תועלת מתונה לטיפול זה בעקבות מניעת סרטן מעי גס ורקטום.

על-בסיס מחקר קודם, הנחיות ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force) קבעו כי במבוגרים בגילאי 50-59 שנים, יש להתחיל טיפול באספירין למניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם ומניעת סרטן מעי גס ורקטום בקרב אלו עם סיכון לתחלואה קרדיווסקולארית של 10% ומעלה בתוך עשור, שאינם בסיכון מוגבר לדימום, עם תוחלת חיים צפויה של לפחות 10 שנים, כמו גם נכונות ליטול אספירין כל יום למשך עשר שנים. במבוגרים בגילאי 60-69 שנים, ההנחיות ממליצות על התחלת אספירין במינון נמוך על-בסיס פרטני.

עם זאת, לאחרונה פורסם מאמר שהציע תובנות חדשות אודות היתרונות והחסרונות של טיפול יומי באספירין. במאמר שפורסם ב-New England Journal of Medicine דווח כי ארבעה מחקרים בחנו אספירין למניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם. שלושה מהמחקרים החדשים לא הצליחו להדגים תועלת לטיפול במניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם או הישרדות ללא-מוגבלות במבוגרים, ואלו הצביעו על נזק אפשרי, כולל סיכון מוגבר לדימום ועליה אפשרית בסיכון לתמותה מכל-סיבה. המחקר הרביעי מצא כי בחולי סוכרת, הטיפול הפחית באופן מתון את הסיכון למחלות לב וכלי דם, אך לווה בשיעורי דמם גבוהים יותר, אשר סתרו ברובם את התועלת של הטיפול.

מטה-אנליזה שפורסמה בחודש ינואר בכתב העת JAMA סיכמה את הממצאים מ-13 מחקרים אקראיים (כולל המחקרים שפורסמו ב-NEJM), עם לפחות 1,000 משתתפים ומעקב של לפחות שנה אחת, במטרה לקבוע את ההשפעה של אספירין יומי למניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם. הסקירה החדשה קבעה כי אספירין באוכלוסיה זו לווה בסיכון נמוך יותר לאירועים קרדיווסקולאריים (מספר נדרש לטיפול של 265 משתתפים) וסיכון מוגבר לאירועי דמם מג’ורי (מספר נדרש לנזק של 210 מטופלים).

במאמר מערכת שהתייחס לנושא נכתב כי הדמיון במספר החולים הנדרש לתועלת והמספר הנדרש לנזק תמך בהמלצה להימנע מאספירין כמניעה ראשונית. עם זאת, ההחלטה על מתן הטיפול צריך להתבסס על תקשורת בין הרופא והמטופל, עם דיון מעמיק אודות העדפות המטופלים.

במאמר מערכת אחר טענו מומחים כי בעידן הנוכחי של שימוש נרחב בסטטינים בחולים עם גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם וירידה בשכיחות המעשנים, מאזן עלות-תועלת של טיפול מניעתי באספירין קטן מאוד. התקווה היא כי יום אחד יהיו זמינים טיפולים טובים יותר, עם פחות תופעות לוואי, למניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם.

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה