קרדיולוגיה

האם התועלת ההישרדותית של תרופות חדשות לטיפול בממאירויות דומה בצעירים ובמבוגרים? (Age Ageing)

במאמר שפורסם בכתב העת Age and Ageing מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה חדשה, מהן עולה כי בחולים מבוגרים וצעירים, העונים על הקריטריונים למחקר קליני, תתכן תועלת הישרדותית דומה לתרופות אונקולוגיות חדשות. עם זאת, יש לדווח על רעילות תלוית-גיל ואיכות חיים בכדי לסייע בדיוני עם החולים אודות המאזן בין התועלת והנזקים.

מטרת המחקר הייתה לבחון אם לתרופות אונקולוגיות חדשות תוצאות שונות בהתאם לגיל המטופלים. לצורך כך, החוקרים השלימו סקירה שיטתית של מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת העדויות אודות התועלת הקלינית של תרופות אונקולוגיות חדשות, אשר אושרו ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-EMA (European Medicines Agency) ו-Health Canada, בין השנים 2006-2017. החוקרים כללו מחקרים שדיווחו על ניתוח תתי-קבוצות לפי גיל להערכת ההישרדות הכוללת או הישרדות ללא-התקדמות.

החוקרים השלימו מטה-אנליזה להערכת הבדלים בתוצאות בין חולים מתחת לגיל 65 שנים ואלו בגילאי 65 שנים ומעלה, להערכת תוצאי הסיום העיקריים של המחקרים (הישרדות כוללת או הישרדות ללא-התקדמות), לזיהוי הבדלים על-בסיס גיל.

הסקירה כללה 102 מחקרים אקראיים וקליניים, עם סך כולל של 65,122 חולים, אשר ענו על קריטריוני הסקירה. מחקר אחד דיווח על תוצאות רעילות על-בסיס גיל החולים, לא זוהו מחקרים שדיווחו על איכות חיים על-פי גיל המטופלים.

מהנתונים עלה כי יחסי הסיכון בחולים מתחת לגיל 65 שנים ואלו בגילאי 65 שנים ומעלה עמדו על 0.61 (רווח בר-סמך 95% של 0.57-0.65) ו-0.65 (רווח בר-סמך 95% של 0.61-0.70), בהתאמה, ללא הבדלים בין הקבוצות (p=0.14). ניתוח נוסף של הנתונים לפי סוג הממאירות, תוצא הסיום העיקרי וטיפול סיסטמי, הדגים תוצאות דומות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מעידים על תועלת הישרדותית דומה לתרופות אונקולוגיות חדשות בחולים צעירים ובמבוגרים. דרושים מחקרים נוספים להערכת הבדלים בתוצאי איכות החיים עם טיפול בחולים צעירים לעומת מבוגרים.

Age Ageing. 2018;47(5):654-660

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה