קרדיולוגיה

סיכון מוגבר לסיבוכים לבביים בחולים עם תסמונת Takotsubo והיסטוריה של ממאירות (מתוך כנס ה-ESC)

היסטוריה של ממאירות בחולים עם תסמונת Takosubo Cardiomyopathy (או תסמונת הלב השבור), מלווה בסיכון גבוה כמעט כפליים לסיבוכים לבביים מג’וריים, כך עולה ממטה-אנליזה חדשה, שפורסמה במהלך כנס ה-European Society of Cardiology.

להערכת הקשר בין ממאירות ובין תסמונת Takotsubo Syndrome, החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה. החיפוש הביא לזיהוי שלושה מחקרים, עם סך כולל של 554 חולים עם תסמונת Takotsubo, 113 מהם (20%) עם היסטוריה של ממאירות פעילה או היסטוריה של מחלה ממארת. סוגי הממאירויות הנפוצות שנקשרו עם קרדיומיופתיה על-רקע דחק כללו ממאירות גסטרואינטסינאלית (23%), סרטן ריאות וסרטן שד (17% כל אחד), ממאירות עורית (10%) וממאירות המטולוגית (10%).

התוצאים שנבחנו סווגו לאירועים באשפוז (הפרעת קצב מסכנת חיים, הלם קרדיוגני ותרומבואמבוליזם) ואירועים לאחר-שחרור מבית החולים (תמותה מכל-סיבה ואשפוזים חוזרים בשל מחלות לב וכלי דם).

ב-554 החולים תועדו בסך הכול 708 אירועים קליניים, 268 מהם היו באשפוז ו-440 לאחר השחרור. החוקרים מדווחים כי 113 החולים עם היסטוריה של ממאירות היו אחראיים ל-169 אירועים, לעומת 539 אירועים בקרב 441 החולים ללא היסטוריה של ממאירות. השוואת ההיארעות של אירועים קליניים בשתי הקבוצות הצביעה על עליה מובהקת סטטיסטית בקבוצת החולים עם היסטוריה של ממאירות (סיכון יחסי של 1.82).

בניתוח אירועים קליניים לפי מועד, היארעות אירועים קליניים לאחר-שחרור מבית החולים נותרה גבוהה יותר משמעותית בחולים עם היסטוריה של ממאירות (סיכון יחסי של 2.08). היארעות אירועים באשפוז הייתה מספרית גבוהה יותר בקבוצת החולים עם היסטוריה של ממאירות, אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

מניתוח לפי סוגים פרטניים של אירועים קליניים עלה כי אין הבדל מובהק סטטיסטית בין חולים עם ובלי היסטוריה של ממאירות.

החוקרים כותבים כי הסיכון היחסי לאירועים קליניים בחולים עם תסמונת על-רקע דחק, עם ממאירות בעבר או בהווה, עלה ל-1.82, בהשוואה לחולי Takotsubo ללא היסטוריה של ממאירות. העליה בסיכון באה לידי ביטוי בעיקר בדמות אירועים לאחר השחרור מבית החולים, שכן שיעור האירועים באשפוז לא היה שונה באופן מובהק בין שתי הקבוצות.

החוקרים ממליצים על מעקב זהיר אחר כל החולים עם תסמונת Takotsubo, אך בפרט אלו עם היסטוריה של מחלה ממארת.

מתוך כנס ה-ESC

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה