אלגוריתם חדש לבדיקת טרופונין מסייע בהערכת סיכון לאוטם לבבי (Circulation)

פרוטוקול חדש לבדיקת hs-cTnT (High Sensitivity Cardiac Troponin T) מסייע בשלילה בבטחה של אוטם לבבי מהר יותר ובמספר גדול יותר של חולים שפנו לחדרי מיון בארצות הברית בשל תסמינים חשודים, אך ללא עליות מקטע ST בתרשים אק”ג, כך עולה מתוצאות מחקר תצפיתי חדש, שפורסמו בכתב העת Circulation.

החוקרים בחנו את הפרוטוקול, אשר פותח ב-Parkland Health and Hospital System בדאלאס, במחקר שכלל 536 חולים (גיל ממוצע של 55 שנים, 44% נשים) שפנו לחדרי מיון בשנת 2017 בשל כאבי חזה, קוצר נשימה, או תסמינים אחרים התומכים בשלילת אוטם לבבי, אך ללא עליות מקטע ST בתרשים אק”ג. אבחנה סופית של אוטם לבבי נקבעה ב-2.1% מהמקרים.

בעוד שהבדיקה הקונבנציונאלית של cTnT מדור רביעי שללה אוטם לבבי ב-80.4% מהמקרים לאחר שלוש שעות, הפרוטוקול החדש שלל 83.8% מהמקרים באותה נקודת זמן (30% בתחילת הדרך, 24.8% לאחר שעה אחת ו-28.9% לאחר שלוש שעות). דבר זה הותיר 19.6% ו-16.2% מהחולים עם תוצאות חריגות בכל בדיקה, בהתאמה.

הפרוטוקול החדש הוביל לשלילת אוטם לבבי במספר גדול יותר של חולים מאלגוריתם ESC 0/1 (European Society of Cardiology) (83.8% לעומת 55.4%). בכל המקרים בהם האלגוריתם שלל אוטם לבבי, לא תועדה הישנות אוטם לבבי במהלך 30 ימי מעקב.

לפרוטוקול החדש הייתה רגישות וערך מנבא שלילי של 100%, עם סגוליות של 86%. הערך המנבא החיובי עמד על 13% לאבחנה סופית של אוטם לבבי ומדובר בשיעור נמוך. לכן, ישנה חשיבות רבה לשיקול דעת קליני בפירוש ערכים חריגים בבדיקה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הפרוטוקול החדש לשלילה מהירה של אוטם לבבי על-בסיס בדיקת hs-cTnT שלל אבחנת אוטם לבבי במספר גדול יותר של חולים, בהשוואה לפרוטוקול הקיים המבוסס על בדיקה קונבנציונאלית ועשה זאת מוקדם יותר, כאשר בלמעלה ממחצית מהחולים נשללה האבחנה תוך שעה מהפניה לחדר מיון.

אחד המסרים העיקריים העולים מהמחקר הוא כי האלגוריתם החדש מוסיף שכבה נוספת של בדיקת טרופונין, המסייעת בתהליך קבלת החלטות בקבוצת חולים בהם ישנה אי-דאות בנוגע לאבחנה לאחר השימוש בפרוטוקול הראשוני המואץ.

Circulation 2018

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה