קרדיולוגיה

צריכה יום יומית של שקדים ושוקולד מריר עשויה לשפר את פרופיל הליפידים (Journal of the American Heart Association)

מאת ד”ר אלינור מוסרי-בריסקין

שילוב של שקדים, שוקולד מריר וקקאו לתוך תפריט בריא ומאוזן עשוי לשפר את פרופיל הליפידים ובכך לעזור בהפחתת הסיכון למחלת לב כללית. (coronary heart disease, CHD). כך על פי מחקר שפורסם ב Journal of the American Heart Association בנובמבר 2017.

מחקרים הראו כי לצריכת שקדים ושוקולד מריר אפקט חיובי על מרקרים של CHD. עם זאת, השילוב שלהם לא נבדק במחקר מבוקר. מטרת מחקר זה היה לבדוק את ההשפעה היחידנית והמשולבת של צריכת שוקולד מריר ושקדים על מרקרים של מחלת לב כלילית.

המחקר הינו מחקר אקראי, cross-over של 4 תקופות. המשתתפים שנכללו במחקר היו בני 30-70 וסבלו מעודף משקל או השמנת יתר. 48 מטופלים הוקצו, ומתוכם 31 סיימו את המחקר. משך תקופת דיאטה היתה 4 שבועות, ולאחריה תקופת הפסקה של שבועיים. כל קבוצה השלימה 4 מחזורים של הדיאטות הבאות: 1. ללא תוספות (דיאטה אמריקאית ממוצעת) 2. תוספת של 42.5 גרם/יום של שקדים (almond diet, ALD), 3. 18 גרם/יום של אבקת קקאו ו 43 גרם/יום של שוקולד מריר (chocolate diet, CHOC), 4. כל התוספות הנ”ל. (CHOD+ALD).

בהשוואה לדיאטה אמריקאית ממוצעת, ערכי ה total cholesterol, non-HDL-cholesterol, LDL-cholesterol היו נמוכים ב 4%, 5%, 7% בהתאמה בקבוצת ה ALD (p<0.05). בקבוצה שצרכה CHOC+ALD ערכי ה apolipoprotein B היו נמוכים יותר ב 5% בהשוואה לקבוצה ללא התוספות.  קבוצת ה ALD הראתה ירידה גדולה יותר ב large buoyant LDL particles (-5.7 לעומת -0.3 mg/dL P=0.04). בקבוצת ה CHOC+ALD היתה ירידה גדולה יותר small dense LDL particles (-12.0 לעומת -5.3 mg/dL, p=0.04). לא היה הבדל מובהק בין הדיאטות במדדים של סטרס חימצוני או בריאות וסקולרית (vascular health).

מסקנת החוקרים היתה כי צריכת שקדים לבד או בשילוב עם שוקולד מריר או קקאו משפר את פרופיל הליפידים, באוכלוסיה עם השמנת יתר או עודף משקל. שילוב של מוצרים אלה לתוך דיאטה אמריקאית ממוצעת, וללא חריגה מכמות הקלוריות היומית המומלצת עשויה לפיכך להיות קשורה בהורדת הסיכון למחלת לב כלילית. החוקרים מדגישים כי אין המסר לאכול כמות רבה של שוקולד ושקדים להורדת ה LDL, אלא להעדיף מאכלים אלה על פני מוצרים אחרים, עתירי סוכר וקלוריות.

הערת המערכת: יש לזכור שמספר המשתתפים במחקר היה מועט (31 סיימו אותו) מה שמשפיע על יכולת ההכללה של המחקר. כמו כן, תוצאי המחקר היו תוצאים מעבדתיים ולא קלינים, כך שלא ניתן להסיק לגבי השפעת התזונה על תוצאים קרדיווסקולרים קלינים. בנוסף, המחקר מומן על ידי חברות Hershey ו Almond Board of California, מה שמעלה סיכוי לbias. עם זאת, ניתן להסכים כי בבואנו לבחור ארוחת ביניים קלה, אין ספק שלמספר שקדים ושוקולד מריר יתרון תזונתי על פני מוצרי מזון עתירי סוכר ושומן רווי.

Effects of Dark Chocolate and Almonds on Cardiovascular Risk Factors in Overweight and Obese Individuals: A Randomized Controlled-Feeding Trial. Journal of the American Heart Association. November 29, 2017.

לידיעה במסדקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה