קרדיולוגיה

לרגל יום ההרדמה הבין לאומי – 16.10.17, פרופ’ עזרי ופרופ’ דרגנר: נראה שבישראל המערכת ”נרדמה בשמירה”

לקראת ציון היום להלן התייחסותם של שני רופאים בכירים בתחום ההרדמה לנושא:

פרופ’ טיבריו עזרי, ראש מחלקת ההרדמה בבית חולים וולפסון, אשר  זכה בשנה שעברה בפרס הנשיאותי היוקרתי של איגוד הרופאים המרדימים העולמי (WFSA ) כהוקרה על תרומתו רבת השנים לתחום ההרדמה, מתייחס למס’ אספקטים הנוגעים למצב ההרדמה בעולם ובארץ.

את הפרס קיבל פרופ’ עזרי על הובלת שתי תכניות של איגוד הרופאים המרדימים העולמי בבית החולים וולפסון, בהן התוכנית לביצוע ניתוחי לב באלפי ילדים במעל 40 מדינות עולם שלישי. כחלק מכך השתתף פרופ’ עזרי במספר רב של ניתוחים והרדמות עבור ילדים חסרי אמצעים ועסק בלימוד רופאים מרדימים צעירים מאותם המדינות בנושאי הרדמה בעת ניתוחי לב והרדמת ילדים. כמו כן, מנהל פרופ’ עזרי את תכנית ההשתלמות בבית החולים וולפסון אשר מכשירה במהלך מספר חודשים רופאים ממדינות אפריקה ומזרח אירופה, ביניהם קניה, ניגריה, אוזבקיסטן וכו’ בתחומי ההרדמה השונים, כמו הרדמה בעת ניתוחי לב, הרדמה מילדותית, טיפול בכאב וכו’, אשר אינם מפותחים בארצותיהם.

  • מצב ההרדמה בעולם:

  •           בעולם קיים כיום מחסור ב136,000 רופאים מרדימים על מנת להגיע למצב שישנם 5 רופאים מרדימים על כל 100,000 מטופלים, שזהו מספר שעדיין נמוך מהרצוי בהתחשב בכך שללא רופאים מרדימים לא ניתן לבצע כלל ניתוחים.

              17,000,000 בני אדם מתים בעולם בשל חוסר נגישות לניתוחים ולהימצאותם של רופאים מרדימים.

              94% מהאוכלוסייה במדינות עניות, לעומת 15% במדינות בעלות הכנסה גבוהה, סובלים מהיעדר נגישות לניתוחים, דבר שמוביל למוות.

  • מצב ההרדמה בישראל בהשוואה לעולם ולמדינות אירופה: ישראל ממוקמת בחציו התחתון של הטבלה בהשוואה למדינות אירופה בהתייחס למספר הרופאים המרדימים. מדובר בנתון “טוב” יחסית מאחר ובטבלה לא מוצגות האחיות המורשות לעסוק בהרדמה, כאשר אלה יחושבו, מצבה של ישראל יהיה גרוע בהרבה.
  • ניתוחים והרדמה במדינות העולם השלישי: המשלחות בהן לקח חלק למדינות עולם שלישי, תכניות ההכשרה לרופאים מרדימים במדינות אלה והפרס שקיבל מאיגוד ההרדמה העולמי על הובלת תכניות אלה.

  • פרופ’ בנימין דרגנר, יו”ר איגוד הרופאים המרדימים בישראל:

  • מצב ההרדמה בישראל בהשוואה לעולם ולמדינות אירופה: ישראל ממוקמת בחציה התחתון של הטבלה בהשוואה למדינות אירופה בהתייחס למספר הרופאים המרדימים. מדובר בנתון “טוב” יחסית מאחר ובטבלה לא מוצגות האחיות המורשות לעסוק בהרדמה, כאשר אלה יחושבו, מצבה של ישראל יהיה גרוע בהרבה.
  • המחסור ברופאים מרדימים בארץ:

  •           יש קשר הדוק בין המחסור ברופאים המרדימים לבין התורים הארוכים לניתוחים ברפואה הציבורית.

              ללא רופאים מרדימים אין אפשרות לבצע ניתוח. על הפרק נמצא כיום הנושא של “משמרת שניה” לחדרי הניתוח, כך שיפעלו במתכונת של 24 שעות. אך כל עוד לא יגדל מספרם של הרופאים המרדימים התוכנית לא תוכל לצאת לפועל. אם קרדיולוג לא ישתתף בתוכנית לא יתבצעו ניתוחי לב, אך אם מרדים לא ישתתף בתכנית לא יתבצעו ניתוחים בכלל.

              הרופאים המרדימים מבצעים הליכי הרדמה מחוץ לחדרי הניתוח, כמו בחדר הלידה, במרפאות הכאב וכו’. ואם רוצים לשמור את הרופא המרדים בחדר הניתוח: יש להציע לו תנאים טובים יותר.

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

      הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

      במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
      להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה