שימוש בממתיקים מלאכותיים מלווה במדדי מסת גוף וסיכון לבבי גבוה יותר (CMAJ)

ממטה-אנליזה וסקירה שיטתית חדשה עולות עדויות מעורבות בנוגע לשימוש בממתיקים מלאכותיים ללא ערך תזונתי להפחתת משקל, המציעות כי צריכה קבועה מלווה בעליה במשקל בטווח הארוך וייתכן סיכון מוגבר למחלות לבביות ומטבוליות.

במסגרת המחקר אספו החוקרים נתונים משבעה מחקרים אקראיים ומבוקרים, שכללו 1,003 משתתפים (חציון מעקב של שישה חודשים) ו-30 מחקרי עוקבה עם 405,907 משתתפים (חציון מעקב של 10 שנים).

במחקרים האקראיים ומבוקרים שנכללו בסקירה, ממתיקים מלאכותיים ללא ערך תזונתי לא השפיעו משמעותית על מדד מסת הגוף. במחקרי העוקבה, צריכת ממתיקים מלאכותיים לוותה בעליה מתונה במדד מסת הגוף.

מחקרים אקראיים ומבוקרים לא הדגימו השפעה עקבית של ממתיקים אלו על מדדים אחרים של הרכב הגוף ולא דיווחו על תוצאים משניים אחרים. במחקרי עוקבה, צריכת הממתיקים המלאכותיים לוותה בעליה במשקל הגוף והיקף מותניים, עם היארעות גבוהה יותר של השמנה, יתר לחץ דם, תסמונת מטבולית, סוכרת מסוג 2 ואירועים קרדיווסקולאריים.

החוקרים כותבים כי עדויות ממחקרים אקראיים ומבוקרים אינן תומכות בבירור בתועלת של ממתיקים מלאכותיים להפחתת משקל וכי מחקרים תצפיתיים מציעים כי צריכה קבועה של ממתיקים אלו עשויה להיות מלווה במדד מסת גוף מוגבר וסיכון מוגבר למחלות לבביות ומטבוליות. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת הסיכונים והיתרונות של ממתיקים אלו בטווח הארוך.

CMAJ 2017;189;E929-939

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה