קרדיולוגיה

המלצות חדשות מטעם ה-AAP בנושא גורמי סיכון למחלות לבביות ומטבוליות בילדים שמנים (Pediatrics)

בדו”ח קליני מטעם ה-AAP (American Academy of Pediatrics) ממליצים מומחים לרופאים להתמקד בצבר גורמי סיכון למחלות לבביות ומטבוליות בילדים ומתבגרים שמנים, במקום בנקודות סף המשמשות להגדרת התסמונת המטבולית במבוגרים.

לדברי המומחים, במקום להתמקד בערכי סף ספציפיים של גורמי סיכון או אם מצבו של הילד עונה על הגדרת תסמונת מטבולית, הם מציעים כי רופאי ילדים יחפשו אחר צעירים עם מספר גורמי סיכון, דוגמת סוכר גבוה בדם, יתר לחץ דם, השמנה והפרעה בפרופיל השומנים בדם. בילדים אלו יש מקום לגישות התערבות אינטנסיביות יותר.

על רופאים גם להשלים בדיקות סקר של ילדים ומתבגרים אחר מחלות רקע, כולל דום נשימה חסימתי בשינה, תסמונת שחלות פוליציסטיות ומחלת כבד שומני. האיגוד ממליץ לטפל בגורמי סיכון פרטניים ובתחלואה נלווית בהתאם לנדרש, אך מציינים כי העדויות בכללותן אינן תומכות בטיפול תרופתי לתסמונת מטבולית בילדים והטיפול המומלץ בילדים הוא ירידה במשקל באמצעות תזונה בריאה ופעילות גופנית.

להלן רשימת ההמלצות מטעם ה-AAP:

·         מדידה שנתית של מדד מסת הגוף כבדיקת סקר להשמנה.

·         מדידה שנתית של לחץ דם כבדיקת סקר לזיהוי לחץ דם גבוה.

·         השלמת בדיקת פרופיל שומנים להערכת רמות Non-HDL Cholesterol או פרופיל שומנים בצום בילדים בגילאי 9-11 לזיהוי אלו עם הפרעה ברמות שומנים בדם.

·         בדיקות סקר להפרעה בסבילות לסוכר וסוכרת מסוג 2 באלו עם מדד מסת גוף באחוזון 85 ומעלה, בגלאי 10 שנים ומעלה, עם שני גורמי סיכון נוספים דוגמת סיפור משפחתי, מוצא/גזע בסיכון גבוה, יתר לחץ דם, או סוכרת הריונית אצל האם.

קשה להגדיר תסמונת מטבולית בילדים, בעוד שבמבוגרים ישנם קריטריונים מוגדרים ונוכחות התסמונת מנבאת מחלות לב וכלי דם וסוכרת מסוג 2. מנגד, בילדים ומתבגרים הוצעו הגדרות שונות של תסמונת מטבולית ואין הסכמה ברורה באשר לקריטריונים המקובלים. בנוסף, מאחר ומרבית המקרים של תסמונת מטבולית בילדות וגיל ההתבגרות מלווים בהשמנה, עלו שאלות באשר לחשיבות התסמונת מעבר להשמנה עצמה.

Pediatrics. Published online July 24, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה