קרדיולוגיה

טיפול הורמונאלי חליפי ארוך-טווח מלווה במדדי CAC נמוכים יותר בקרב נשים מבוגרות (J Am Geriatr Soc)


ע”פ מחקר מבוסס אוכלוסיה חדש עולה כי במקרים בהם טיפול הורמונאלי חליפי ניתן לתקופה של מעל 15 שנים, חציון רמות CAC (Coronary Artery Calcium) היה קטן מ-50%, מזה שתועד בנשים שמעולם לא נטלו טיפול הורמונאלי חליפי. מדדי CAC הנמוכים ביותר תועדו בנשים שהחלו בטיפול הורמונאלי חליפי בתוך חמש שנים לאחר המנופאוזה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין טיפול הורמונאלי חליפי ובין מדדי CAC. לצורך כך, הם התבססו על מדגם מבוסס-אוכלוסייה שכלל 2,867 נשים באיסלנד, בגיל ממוצע של 76 שנים, שהשלימו שאלונים אודות טיפול הורמונאלי חליפי. בדיקת CT שימשה להערכת מדדי CAC ושימשה כתוצא העיקרי של המחקר, תוך השוואת מדדי CAC בנשים עם היסטורי של טיפול הורמונאלי חליפי ואלו שמעולם לא נטלו טיפול זה.

872 נשים (30.4%) דיווחו על טיפול הורמונאלי חליפי בעבר ו-312 (10.9%) נטלו את הטיפול בהווה. לאחר תקנון לגיל ומאפיינים נוספים, החוקרים מצאו קשר הפוך בין מדדי CAC ובין היסטוריה של טיפול הורמונאלי חליפי ומשך טיפול הורמונאלי חליפי. קשר זה תואר בכל קבוצות הגיל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהשערה לפיה התחלת טיפול הורמונאלי חליפי זמן קצר לאחר מנופאוזה ונטילת הטיפול לאורך פרק זמן ארוך, עשויה לעכב או להאט התקדמות הסתיידות עורקים כליליים.

J Am Geriatr Soc 65:200206, 2017

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה