קרדיולוגיה

מתן הפטוגלובין מלווה בסיכון מופחת לנזק כלייתי לאחר ניתוח קרדיווסקולארי (Anesth Analg)

במאמר שפורסם בכתב העת Anesthesia & Analgesia מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי מתן תוך-ניתוחי של הפטוגלובין מלווה באופן בלתי-תלוי בסיכון נמוך יותר לנזק כלייתי חד בחולים לאחר ניתוח קרדיווסקולארי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נזק כלייתי חד הינה הפרעה נפוצה לאחר ניתוח לבבי. במהלך ניתוח לבבי, המוגלובין חופשי בדם צפוי לעלות עקב המוליזה. מאחר והמוגלובין חופשי בדם הינו מרכיב נפרוטוקסי, הפטוגלובין, המפנה המוגלובין חופשי בדם, עשוי לסייע במניעת נזק כלייתי חד לאחר-ניתוח. עם זאת, אין מחקרים רבים בנושא.

מדובר במחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, להערכת הקשר בין מתן תוך-ניתוחי של הפטוגלובין עם היארעות נזק כלייתי חד בחולים לאחר ניתוח לבבי. החוקרים השלימו בדיקות סקר של חולים שנדרש למעקף לב-ריאה בין 2008-2015. הם לא כללו במחקר חולים שנדרשו לטיפול כלייתי חליפי לפני הניתוח, או חולים בהם בוצעה החלפה של אבי העורקים היורד.

מדגם המחקר כלל 1,326 חולים. היארעות נזק כלייתי חד במדגם כולו עמדה על 25.5% (338 חולים). הפטוגלובין ניתן ל-260 חולים (19.6%). היארעות נזק כלייתי חד בחולים שטופלו בהפטוגלובין עמדה על 24.6%, הבדל שלא היה מובהק סטטיסטית מההיארעות של 25.7% באלו שלא טופלו בהפטוגלובין.

בניתוח סטטיסטי עם Propensity Score, היארעות נזק כלייתי חד בחולים שטופלו בהפטוגלובין עמדה על 22.5%, שיעור נמוך משמעותית מהיארעות של 30.9% באלו שלא טופלו בהפטוגלובין. החוקרים מצאו כי מתן הפטוגלובין נקשר בקשר בלתי-תלוי עם סיכון מופחת לנזק כלייתי חד (יחס סיכויים של 0.54).

לסיכום, מהנתונים עולה קשר בלתי תלוי בין מתן הפטוגלובין ובין סיכון מופחת לנזק כלייתי חד לאחר ניתוח לבבי.

Anesth Analg. 2017;124(6):1771-1776

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה