קרדיולוגיה

הערכת תוצאות אנגיופלסטיה של מספר כלי דם בהנחיית FFR בטיפול באוטם שריר הלב (N Engl J Med)

במחקר שכלל חולים שהשלימו PCI (Percutaenous Coronary Intervention) בשל אוטם לבבי עם עליות מקטע ST, גישה של ביצוע PCI נוסף מעבר לעורק האחראי לאוטם הלבבי בהנחיית הערכת FFR (Fractional Flow Reserve) לוותה בירידה משמעותית בתוצא סיום משולב, בהשוואה ל-PCI ראשוני של העורק האחראי לאוטם הלבבי בלבד. התועלת, שתועדה בתוצא משולב שכלל תמותה מכל-סיבה, אוטם לבבי לא-פטאלי, רה-וסקולריזציה כלשהי או אירועים צרברווסקולאריים לאחר 12 חודשים, נבע בעיקר מהפחתת מספר פרוצדורות רה-וסקולריזציה חוזרות בקבוצת ההתערבות.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 885 חולים עם אוטם לבבי עם עליות מקטע ST ומחלה רב-כלית, שהשלימו PCI ראשוני של העורק הכלילי האחראי לאוטם הלבבי ביחס 1:2 להשלמת רה-וסקולריזציה מלאה של עורקים כליליים שאינם קשורים באוטם הלבבי, בהנחיית FFR (295 חולים) או לקבוצת חולים  בה לא בוצעה רה-וסקולריזציה של העורק הכלילי שאינו גרם לאירוע הלבבי (590 חולים).

פרוצדורת FFR בוצעה בשתי קבוצות, אך בקבוצה האחרונה, הן החולים והן הקרדיולוגים שלהם לא היו מודעים לממצאים ב-FFR. תוצא הסיום העיקרי כלל משלב של תמותה מכל-סיבה, אוטם לא-פטאלי, רה-וסקולריזציה ואירועים צרברווסקולאריים לאחר 12 חודשים.

תוצא הסיום העיקרי תועד ב-23 חולים בקבוצת ההתערבות וב-121 חולים בקבוצה בה בוצעה רה-וסקולריזציה של העורק האחראי לאוטם הלבבי בלבד, ממצא שתורגם ל-8 ו-21 אירועים ל-100 חולים, בהתאמה (יחס סיכון של 0.35). סך הכל תועדו ארבעה מקרי תמותה בקבוצת ההתערבות ו-10 מקרי תמותה בקבוצת החולים בה בוצעה התערבות בעורק האחראי לאוטם הלבבי בלבד (1.4% לעומת 1.7%, יחס סיכון של 0.80), אוטם לבבי תועד ב-7 וב-28 חולים, בהתאמה (2.4% לעומת 4.7%, יחס סיכון של 0.50), רה-וסקולריזציה בוצעה ב-18 ו-103 חולים (6.1% לעומת 17.5%, יחס סיכון של 0.32) ואירועים צרברווסקולאריים לא תועדו בחולים בקבוצת ההתערבות, לעומת ארבעה מקרים בקבוצה המקבילה (0 לעומת 0.7%).

אירועים חריגים על-רקע FFR תועדו בשני חולים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם אוטם לבבי עם עליות מקטע ST, שהשלימו PCI ראשוני של העורק האחראי לאוטם הלבבי, תוספת רה-וסקולריזציה מלאה בהנחיית FFR של עורקים כליליים שאינם מעורבים באוטם הלבבי בשלב האקוטי לוו בסיכון מופחת לתוצא קרדיווסקולארי משולב, בהשוואה לחולים בהם הטיפול התמקד בעורק המטרה בלבד.

N Engl J Med 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה