קרדיולוגיה

האם טיפול אימונותרפי עשוי להביא להאצת התקדמות מחלות ממאירות? (מתוך הכנס ה-10 מטעם ה-FOGM)

בכל הנוגע לטיפול אימונותרפי כנגד מחלות ממאירות, רבים עוסקים בתגובת החולים לטיפול, אך יש לקחת בחשבון עדויות חדשות לפיהן בחלק מהחולים ישנה האצת התקדמות הגידול, עם גדילה מהירה של הגידול זמן קצר לאחר התחלת הטיפול, כך טענו מומחים במהלך הרצאה בכנס העשירי בנושא ה-Future of Genomic Medicine Conference.

המומחים מסבירים כי ישנם דיווחים רבים אודות היתרונות של טיפול אימונותרפי, וישנה תת-קבוצה של חולים עם תוצאות מצוינות. עם זאת, הם שמו לב כי בחלק מהחולים חלה התקדמות מהירה תחת טיפול אימונותרפי. להדגמת הנושא, הם הציגו מקרה של מטופל בן 73 שנים עם ממאירות גרורתית של שלפוחית השתן, בו הגידול גדל במהירות לאחר התחלת טיפול אימונותרפי.

הם קוראים לנסות ולהבין לא רק באילו חולים לטפל, אלא גם באילו חולים כדי להימנע מהטיפול. להרכב הגנטי עשויה להיות השפעה רבה במקרים אלו. לדוגמא, גני MDM2 מקודדים לחלבון אונקוגני המכבה את p53 וגנים אחרים המדכאים גידולים, כך מובילים להתפתחות והתקדמות מספר סוגי גידולים.

מהניסיון שלהם עד כה, כל החולים עם הגברת גני MDM2 הגיבו באופן דומה, עם התקדמות מהירה של הגידול. קצב ההתגדמות עלה בהיקף של פי 5 עד פי 40. באחד המקרים מדובר היה באישה בת 65 שנים עם סרקומה של רירית הרחם, שהתקדמה במהירות תחת Nivolumab. חולה אחרת היא אישה בת 44 שנים עם סרטן שד שלילי לקולטנים, לאחר ניתוח קרניוטימיה והקרנות בשל גרורות מוחיות, כאשר לאחר התחלת טיפול ב-Pembrolizumab חלה התקדמות של הגידול.

מחקר שפורסם לפני כשנה זיהה אחוז קטן של החולים עם התקדמות מהירה של הגידול תחת טיפול אימונותרפי. באותם חולים עם התקדמות גדילה של הגידול לא תועד נטל משמעותי של הגידול בתחילת הדרך. עם זאת, התקדמות מהירה נקשרה עם גיל מבוגר והישרדות כוללת גרועה יותר.

כעת טוענים המומחים כי זיהו קורלציה בין תגובה לטיפול אימונותרפי ובין נטל רקמת הגידול, כמו גם קשר עם כמות ה-ctDNA (Circulating Tumor DNA). ביופסיה נוזלית הדגימה שינויים רבים בחולים אלו, כאשר ברוב המקרים זוהו שניים או שלושה שינויים בתוצאות ctDNA.

מתוך הכנס ה-10 מטעם ה-FOGM

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה