קדם-רעלת היריון מצביעה על סיכון מוגבר למחלות כלי דם בגיל מבוגר (מתוך כנס SMFM)

מנתונים שהוצגו במהלך כנס SMFM (Society for Maternal-Fetal Medicine) עולה כי הפרעות בתפקוד הלב המופיעות בזמן קדם-רעלת היריון ונותרות לאחר הלידה, עשויות לספק כלי להבנת הסיכון ארוך הטווח למחלות לב וכלי דם העולה כעשר שנים מאוחר יותר.

לדברי החוקרים, לא ידוע אם קדם-רעלת היריון חושפת מחלת כלי דם ברקע או גורמת למחלה זו בפועל. עם זאת, זיהוי שינויים מוקדמים בלב עשוי לסייע בזיהוי נשים בסיכון גבוה, דבר העשוי להוביל להתערבות מוקדמת.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים סמני תפקוד לבבי ב-נשים שהיו בין שבוע 23 ל-37 להיריון יחיד, שהשלימו בדיקת אקו-לב PWD (Pulsed Wave Doppler). ניתוח הנתונים הסופי כלל 21 נשים עם קדם-רעלת היריון לפני הלידה וקבוצת ביקורת שכללה 16 נשים תואמות בגיל היריון, גזע, גיל האם ומדד מסת הגוף.

בתחילת המחקר לא זוהו הבדלים במקטע הפליטה בין קבוצת קדם-רעלת היריון וקבוצת הביקורת; עם זאת, באשר למתח אורכי, הערך האבסולוטי היה נמוך חיותר בקבוצת המחקר, בהשוואה לקבוצת הביקורת, עדות לתפקוד אבנורמלי יותר (12.6 לעומת 14.6).

יחס E/A המעיד על תפקוד חדר שמאל, היה נמוך יותר בקבוצת המחקר, בהשוואה לקבוצת הביקורת, אם כי ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

לאחר שישה שבועות, הערך האבסולוטי של מתח אורכי היה נמוך יותר משמעותית בקבוצת המחקר, בהשוואה לקבוצת הביקורת (13.6 לעומת 15.6) ושיא MAV (Mitral Annulus Velocity בדיאסטולה מוקדמת היה נמוך יותר בקבוצת המחקר (10.3 לעומת 12.5). העומס העורקי נותר גבוה יותר בקבוצת המחקר, אך ההבדל היה מובהק באופן שולי בלבד.

ההשפעה של הופעה מוקדמת של קדם רעילת היריון בנשים בשנות החמישים לחייהן נבחנה בשני מחקרים נוספים שהוצגו במהלך הכנס. במחקר הראשון נכללו 131 נשים עם אבחנה של קדם רעלת היריון שילדו לפני שבוע 34 להיריון וקבוצת ביקורת שכללה 56 נשים עם לחץ דם תקין והריונות ללא-סיבוכים, שילדו לאחר 37 שבועות היריון ומעלה. ב-42% מהנשים עם היסטוריה של קדם רעלת היריון זוהו גורמי סיכון מג’וריים למחלות לב וכלי דם בעשור החמישי לחיים.

במחקר שני באותה אוכלוסיה, החוקרים בחנו מדדי PWD של הפרעה בתפקוד דיאסטולי. גם לאח תקנון למדד מסת גוף, גיל, עישון ולחץ דם סיסטולי, הופעה מוקדמת של קדם רעלת היריון הייתה בעלת השפעה משמעותית על הפרעה בתפקוד דיאסטולי.

עם זאת, החוקרים מדגישים כי הנתונים בשלב זה רחוקים מלהספיק בכדי להמליץ על שינויים בהנחיות הקליניות.

מתוך כנס SMFM

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה