מה בין שבריריות המטופלים ובין דליריום ותמותה בקשישים לאחר TAVI? (מתוך Open Heart)

הערכת מצב השבריריות (Fragility) של מטופלים עשוי לשמש כמדד נוסף לחיזוי דליריום ותמותה לאחר TAVI (Transcatheter Aortic Valve Implantation) בחולים מעל גיל 75 שנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת Open Heart.

מרפאת חוץ לפני הפרוצדורה כללה צוות של מרדים, מנתח לב, קרדיולוג וגריאטר, שהשלימו הערכה של 128 חולים לטיפול. בשיתוף פעולה עם המטופלים הם חילקו 91 חולים לפרוצדורת TAVI, 18 להחלפת מסתם וותין בניתוח ו-19 חולים לטיפול שמרני. שני חולים הלכו לעולמם לפני הפרוצדורות. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 80.4 שנים, מדד מסת הגוף הממוצע עמד על 26.9.

מעבר להערכת ההיסטוריה הרפואית וסקירת התרופות, החוקרים התבססו על כלים ספציפיים להערכת שבריריות: מדד Mini Mental State Examination, Basic Activities of Daily Living, ניידות, מהירות תנועה ו/או מבחן TUG (Timed Up and Go), בשילוב עם Mini Nutritional Assessment. הם חישבו את מדד השבריריות כסיכום של המרכיבים.

היארעות דליריום לאחר TAVI עמדה על 28%, עם חציון הופעה ביום השני ומשך חציוני של יומיים. רופאים רשמו טיפול ב-Haloperidol ל-33% מהחולים, עם חציון של 3.5 מ”ג לאורך חציון של 2.5 ימים.

בחולים עם מדד Mini Mental State Examination נמוך יותר, מדדי Activities of Daily Living נמוכים יותר, מהירות תנועה איטית יותר, מדד TUG גבוה יותר, או בנוכחות שבריריות, תועד הסיכון הגבוה ביותר להתפתחות דליריום לאחר TAVR.

חמישה מבין 89 החולים הלכו לעולמם בתוך 30 ימים. שיעורי התמותה עמדו על 12.4% לאחר חציון מעקב של 195 ימים. משתנים שניבאו משמעותית תמותה כללה מדד גבוה יותר להערכת שבריריות וסיבוכים לאחר-ניתוח, עם מדדים גבוהים יותר לפי סולם European System for Cardiac Operative Risk Evaluation.

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, זהו המחקר הראשון שהדגים קשר בין הערכה אובייקטיבית של שבריריותעם דליריום בקבוצה ספציפית של חולים לאחר TAVI.

Open Heart 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה