קרדיולוגיה

סוכרת הריונית מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם גם ללא התפתחות סוכרת בשלב מאוחר יותר (Diabetes Care)

בנשים עם היסטוריה של סוכרת הריונית סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים גם אם לא יפתחו בהמשך סוכרת מסוג 2, כל עולה מתוצאות מחקר חדש מקנדה, שפורסמו בכתב העת Diabetes Care במהלך חודש נובמבר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לנשים עם היסטוריה של סוכרת הריונית סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת מסוג 2 במהלך חייהן, כמו גם אירועים קרדיווסקולאריים. עם זאת, עד כה לא היה ידוע אם הסיכון למחלות לב וכלי דם תלוי בהתפתחות סוכרת מסוג 2 ובמחקר הנוכחי הם ביקשו להעריך את חשיבות התפתחות סוכרת מסוג 2 בסיכון לסיבוכים וסקולאריים בנשים עם היסטוריה של סוכרת הריונית.

מדגם המחקר כלל כ-1.5 מיליון נשים עם היסטוריה של לידת חי בין אפריל 1994 ועד מרץ 2014, שסווגו לארבע קבוצות: נשים עם היסטוריה של סוכרת הריונית שפיתחו סוכרת מסוג 2 (15,585 נשים, גיל חציוני של 32 שנים); נשים עם היסטוריה של סוכרת הריונית שלא פיתחו סוכרת מסוג 2 (41,299 נשים, גיל חציוני של 32 שנים); נשים ללא היסטוריה של סוכרת הריונית אך עם סוכרת מסוג 2 (49,397 נשים, גיל חציוני של 31 שנים) ונשים ללא היסטוריה של סוכרת הריונית או סוכרת מסוג 2 (1,408,798 נשים, גיל חציוני של 30 שנים).  הנשים היו במעקב למשך חציון של 10 שנים לזיהוי הופעת סיבוכים מיקרווסקולאריים ומאקרווסקולאריים.

בקרב נשים עם היסטוריה של סוכרת הריונית, רק באלו בהן התפתחה סוכרת מסוג 2 זוהה סיכון מוגבר לניתוח זגוגית/טיפולי לייזר (יחס סיכון של 4.49), דיאליזה (יחס סיכון של 7.25) ואשפוז בשל זיהום בכף הרגל (יחס סיכון של 4.32). עם זאת, באשר לסיבוכים מאקרווסקולאריים, הן בנשים עם היסטוריה של סוכרת הריונית עם סוכרת מסוג 2 והן בנשים עם סוכרת הריונית שלא פיתחו סוכרת מסוג 2 היו בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (יחס סיכון של 2.82 ו-1.30, בהתאמה) ומחלת לב כלילית (יחס סיכון של 3.54 ו-1.41, בהתאמה), אם כי שיעור האירועים האבסולוטי היה נמוך מאוד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בנשים עם היסטוריה של סוכרת הריונית קיים סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים, גם ללא התפתחות סוכרת מסוג 2. מנגדף הסיכון לסיבוכים מיקרווסקולאריים היה מוגבל לנשים בהן התפתחה סוכרת מסוג 2.

Diabetes Care. Published online November 7 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה