קרדיולוגיה

מהי היעילות והבטיחות של אספירין במינון נמוך במתן למניעה ראשונית של אירועים קרדיווסקולריים במטופלים עם סוכרת סוג 2 (Circulation)

מאת נעה גינזבורג BSc 

מחקר חדש מצא כי במטופלים עם סוכרת סוג 2 מתן אספירין במינונים נמוכים לא הוריד את הסיכון לאירועי לב ואף העלה את הסיכון לדימום תוך-מעי

מחקר JPAD (The Japanese Primary Prevention of Atherosclerosis with Aspirin for Diabete) הוא מחקר רנדומלי פתוח תווית ומבוקר שבחן האם מינונים נמוכים של אספירין משפיעים על הסיכון לאירועי לב בלמעלה מ-2500 מטופלים יפניים עם סוכרת סוג 2 ללא מחלת לב מתועדת

המטופלים חולקו לקבוצת טיפול, בה נטלו המשתתפים אספירין במינון של 81 או 100 מ?ג מדי יום ולקבוצת ביקורת שלא קיבלה אספירין

לאחר תום המחקר הפעיל ב-2008 החוקרים ערכו מעקב אחר המטופלים עד לשנת 2015, ובאותה התקופה הם לא ערכו שינויים בטיפול שניתן במהלך המחקר.

החוקרים תיעדו אירועי לב: מוות פתאומי, מחלת עורקים כלילית (שהובילה למוות או לא), שבץ קטלני או לא קטלני וכן מחלת כלי דם היקפית

כדי לקבוע את פרופיל הבטיחות עקבו החוקרים מקרי דימום כמו דימום במעי הגס, שבץ המורגי או דימום אחר מכל סוג

הניתוח הראשוני שנערך היה עבור אירועי לב בקרב המטופלים שהמשיכו עם הטיפול המקורי שקיבלו בהקצאה הראשונית במחקר.

ניתוח נוסף, לפי כוונה לטיפול   נערך עבור אירועי דימום ועבור רגישות סטטיסטית. 

זמן המעקב הממוצע אחר המטופלים היה 10.3 שנים, 64% מהם (1621) נותרו במעקב לאורך המחקר, ו-85% (2160) המשיכו עם הטיפול המקורי שהוקצו לו.  

נמצא שאספירין במינונים נמוכים לא הוריד את שיעור האירועים הקרדיווסקולריים בעוקבת פר-פרוטוקול (יחס סיכונים של 1.14,CI 95% , 0.91-1.42) . מודל סיכונים יחסי שעבר התאמות לגורמים כמו גיל, מין, סיכון גליקמי, תפקודי כליות, עישון, יצר לחץ דם ודיסליפדמיה הראה תוצאות דומות (יחס סיכונים 1.04, CI 95% , 0.83-1.3) ללא הטרוגניות של יעילות בניתוח תת הקבוצות (שרובדו לפי על אחד מהגורמים האלו). ערכי ה-P של האינטראקציות היו כולם מעל 0.05. 

ניתוח הנתונים של עוקבת הכוונה לטפל הניבה תוצאות עקביות (יחס סיכונים 1.01; 95% CI, 0.82 עד 1.25). דימום במעי אירע ב-25 מטופלים (2%) בקבוצת הטיפול וב-12 מטופלים (0.9%) בקבוצה שלא קיבלה טיפול  (P = 0.03). עם זאת, לא היה הבדל בהיארעות של שבץ המורגי בשתי הקבוצות). 

החוקרים מסכמים כי במטופלים עם סוכרת סוג 2 הטיפול באספירין במינון נמוך לא הביא לירידה משמעותית בסיכון לאירועי לב אך העלה את הסיכון לדימום במעי.

Circulation. 2016;CIRCULATIONAHA.116.025760

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה