חשיבות איזון לחץ דם דיאסטולי למניעת נזק לשריר הלב ומחלת לכ כלילית (J Am Coll Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי במבוגרים עם לחץ דם סיסטולי של 120 מ”מ כספית ומעלה, לחץ דם דיאסטולי נמוך לווה בנזק תת-קליני לשריר הלב ואירועים כליליים. התאמת טיפול תרופתי ללחץ דם סיסטולי של מתחת ל-140 מ”מ כספית עשויה להבטיח כי רמות לחץ הדם הדיאסטולי לא ירדו אל מתחת לערכים של 70 מ”מ כספית, ובפרט לא אל ערכים נמוכים מ-60 מ”מ כספית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת שאלה אודות לחץ הדם הסיסטולי האופטימאלי, כאשר במחקר SPRINT הציעו תועלת ללחץ דם של 120 מ”מ כספית. עם זאת, השגת לחץ דם סיסטולי זה עשויה להוביל להפחתת לחץ דם דיאסטולי לרמות העשויות לפגוע בזילוח לשריר הלב.

כעת הם ביקשו לבחון את הקשר בין לחץ דם דיאסטולי ונזק לשריר הלב, על-בסיס רמות hs-cTnT (High-Sensitive Cardiac Troponin T) עם מחלת לב כלילית, אירועים מוחיים, או תמותה במהלך 21 שנים.

החוקרים אספו נתונים אודות 11,565 מבוגרים ממדגם ARIC (Atherosclerosis Risk In Communities), תוך ניתוח הקשר בין לחץ דם הדיאסטולי ובין hs-cTnT , כמו גם קשרים פרוספקטיביים בין לחץ דם דיאסטולי ואירועים.

גיל המשתתפים הממוצע בתחילת המחקר עמד על 57 שנים, 57% היו נשים ו-25% שחורים. בהשוואה לאלו עם לחץ דם דיאסטולי בטווח 80-89 מ”מ כספית בתחילת המחקר (ביקור שני במסגרת המחקר), יחס הסיכויים המתוקן לריכוז טרופונין של 14 ננוגרם/ליטר ומעלה באותו ביקור עמד על 2.2 ו-1.5 באלו עם לחץ דם דיאסטולי נמוך מ-60 מ”מ כספית ואלו עם לחץ דם דיאסטולי בטווח 60-69 מ”מ כספית, בהתאמה. לחץ דם דיאסטולי נמוך בתחילת המחקר נקשר בקשר בלתי-תלוי עם נזק מתקדם לשריר הלב על-בסיס השינוי השנתי בריכוז טרופונין לאורך שש השנים בין הביקור השני והרביעי במסגרת המחקר.

בנוסף, בהשוואה ללחץ דם דיאסטולי בטווח 80-89 מ”מ כספית, לחץ דם דיאסטולי נמוך מ-60 מ”מ כספית לווה בהיארעות מחלת לב כלילית ותמותה, אך לא נקשר עם אירועים מוחיים. הקשר בין לחץ דם דיאסטולי והיארעות מחלת לב כלילית היה הבולט ביותר בנוכחות ריכוז טרופונין בתחילת המחקר של 14 ננוגרם/ליטר ומעלה. הקשר בין לחץ דם דיאסטולי נמוך וריכוז טרופונין עם היארעות מחלת לב כלילית היה הבולט ביותר בחולים עם לחץ דם סיסטולי של 120 מ”מ כספית ומעלה בתחילת המחקר.

J Am Coll Cardiol. 2016;68(16):1713-1722

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה