קרדיולוגיה

כיצד למדוד את לחץ הדם במטופלים עם השמנת יתר בהעדר שרוול מדידה מתאים לזרוע העליונה? (BMJ OPEN)

מאת נעה גינזבורג BcS

מטרת המחקר היתה לקבוע את הדיוק של שיטות שונות למדידת לחץ דם, בהשוואה לסטנדרטים הקבועים לאבחון יתר לחץ דם במטופלים עם השמנת יתר ועם היקף זרוע גדול מהממוצע. לדברי החוקרים, בהעדר שרוול מדידה שניתן להתאים היטב כדאי למדוד את לחץ הדם במפרק כף היד ולא להסתמך על נתונים משרוול מדידה שאינו מותאם לזרוע העליונה.

המחקר הסתמך על סקירה סיסטמטית עם מטא אנליזה וסיכומי נתונים היררכיים של מדידות לחץ דם.

איכות המתודולגיה הוערכה על פי קריטריוני QUADAS2Quality Assessment of Diagnostic Accuracy Studies 2.  את הנתונים אספו החוקרים ממאגרי המידע MEDLINE, EMBASE, Cochrane, DARE, Medion ו- Trip. המחקרים שחיפשו היו מחקרי חתך ועוקבה מבוקרים בהם נבדקה רמת דיוק שהושוותה לבדיקות לחץ דם לא חודרניות (שנמדדו בזרוע, אמה, מפרק כף היד או באצבע) עם הסטנדרט (כלומר בדיקות לחץ דם חודרניות , התאמה נכונה לזרוע, בדיקת לחץ דם בתנועה) במרפאות ראשוניות.

בחיפוש ראשוני מצאו החוקרים למעלה מ-4000 מחקרים שנראו רלוונטיים, ביניהם 20 מחקרים (שכללו 26 השוואות מחקריות) נמצאו מתאימים. מידע אודות המטופלים היה זמין ב-4 מהמחקרים;  אף אחד מהמחקרים לא עמד בכל קריטריוני QUADAS2.

החוקרים מצאו כי בהשוואה לבדיקת לחץ דם חודרנית, שרוול למדידת לחץ דם המותאם היטב לזרוע העליונה היה בעל רגישות של 0.87 (0.79-0.93) וספציפיות של 0.85 (0.64-0.95). לא היו עדויות מספקות להשוואת אחרות למדידת לחץ דם חודרנית.  בהשוואה לבדיקת הסימוכין (רפרנס) של שרוול למדידת לחץ דם המותאם היטב לזרוע העליונה, בדיקת לחץ דם במפרק כף היד היתה בעלת רגישות של 0.92 (0.64-0.99) וספציפיות של 0.92 (0.85 0.87). מדידת לחץ הדם עם שרוול מדידה שלא היה מותאם היטב הניבה רגישות של 0.73 (0.67 0.78) וספציפיות של 0.75 (0.66 0.83).

אנליזת Bland-Altman של מידע אישי של המטופלים משלושה מחקרים שונים שהשווה מדידת לחץ דם במפרק כף היד ובזרוע העליונה הראתה הבדל ממוצע של 0.46 מ”מ כספית עבור לחץ הדם הסיסטולי ו-2.2 מ”מ כספית עבור לחץ הדם הדיאסטולי.

לסיכום כותבים החוקרים כי מדידת לחץ הדם באמצעות שרוול המותאם היטב לזרוע העליונה רגישה וספציפית מספיק לאבחון של יתר לחץ דם במטופלים עם השמנת יתר והיקף זרוע עליונה גדולה מהממוצע. בהעדר שרוול מדידה שיכול להתאים כדאי למדוד את לחץ הדם במפרק כף היד ולא להשתמש בשרוול מדידה לא מתאים.

BMJ OPEN

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה