קרדיולוגיה

Rivaroxaban מול Apixaban למניעת שבץ בחולים עם פרפור עליות שאינו מסתמי: איזה טיפול מאפשר התמדה טובה יותר של המטופלים ? (Clin Ther. 2016)

מאת נעה גנזבורג, BcS
מחקר חדש שהשווה את ההתמדה לטיפול בנוגדי הקרישה rivaroxaban (קסרלטו) ו-   apixaban (אליקוויס) מדווח שהטיפול החד יומי ב- rivaroxabanמשיג התמדה גבוהה יותר מטיפול דו יומי ב- apixaban.
ברקע מסבירים החוקרים כי תרופות נוגדות קרישה שאינן אנטגוניטס לויטמין K ניתנות יותר ויותר למניעה של שבץ בטופלים עם פרפור עליות שאינו מסתמי ( NVAF, nonvalvular atrial fibrillation). מחקר חדש בא לבחון ולהשוות כיצד מתמידים חולים הסובלים מ-NVAF הנמצאים בטיפול רפואי שגרתי בנטילה של rivaroxaban או apixaban.
החוקרים השתמשו במידע מתביעות רפואיות ממאגרי המידע Truven Health Analytics MarketScan . הם זיהו מטופלים בני 18 או יותר הסובלים מ-NVAF הנוטלים rivaroxaban או apixaban . החוקרים השוו מאפיינים קליניים ודמוגרפיים עבור המטופלים בשני מסלולי הטיפול.
ההצמדות לטיפול נבחנה לאחר 90 ו-180 ימים והוגדרה לפי הפרופורציה של הימים שנבדקו ( PDC, proportion of days covered, ) ≥0.80  או ≥0.90. החוקרים העריכו ימים בהם לא נלקח הטיפול (Gaps in care) ומקרים בהם היתה קפיצה של 10 ימים או יותר נלקחו בחשבון גם כן.

החוקרים מצאו במאגר, בין יוני 2012 לאפריל 2014 ,11,477 מטופלים שנטלו rivaroxaban ו-2992 שנטלו apixaban.  בהשוואה למטופלים ב- apixaban, המטופלים ב- rivaroxabanהיו בעלי סיכוי גבוה יותר להגיע ל- PDC ≥0.80 הן לאחר 90 יום (85.3% vs 79.9%; P < 0.001) והן לאחר 180 יום (75.8% vs 72.2%; P = 0.001). ממצאים דומים עלו גם עבור PDC ≥0.90. הפרופורציה של המטופלים עם מקרה של לפחות 5+ או 10+ ימים בהם לא נטלו את הטיפול היתה נמוכה יותר בקבוצת ה- rivaroxaban באופן משמעותי לעומת קבוצת ה- apixaban(54.2% לעומת 62.4% ו- (P < 0.001) ו- 40.0% לעומת %49.2 , עם  (P < 0.001 בהתאמה.

לדברי החוקרים, ההתמדה בטיפול בנוגדי קרישה שאינם אנטגוניסטים של ויטמין K בקרב מטופלים הסובלים מ-NVAF אינה משביעה את הדעת, והפסקות בטיפול (הימנעות מנטילת התרופה במשך כמה ימים) שכיחות למדי.  ה טיפול ב- rivaroxaban ניתן אחת ליום ונראה כמביא להתמדה טובה יותר בנטילת התרופה ולהורדת מספר הקפיצות בטיפול בהשוואה לנטילה של apixaban פעמיים ביום. הם ממליצים לבחון במחקר ממשיך האם הפער הזה משפיע על תוצאות הטיפול בחולים הללו. 

Clin Ther. 2016

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה