תוצאות מבטיחות לפרוביוטיקה וסינביוטיקה במניעת זיהומים בחולים קריטיים (Crit Care)

במאמר שפורסם בכתב העת Critical Care מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולות תוצאות מבטיחות לפרוביוטיקה בהפחתת זיהומים, כולל זיהומי VAP (Ventilator Associated Pneumonia) בחולים קריטיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלה קריטית מתאפיינת באובדן הפלאורה הטבעית וגדילה של חיידקים העשויים להיות פתוגניים, עם סיכון מוגבר לזיהומים נוזוקומיאליים. פרוביוטיקה הם מיקרו-אורגניזמים לא-פתוגניים העשויים להגן על מחסום מערכת העיכול, לצמצם גדילת יתר של פתוגנים ולהפחית מעבר חיידקים וכך למנוע זיהומים.

כעת השלימו החוקרים סקירה שיטתית להערכת היעילות הכוללת של פרוביוטיקה וסינביוטיקה על תוצאות קליניות בחולים קריטיים. לשם כך הם ערכו חיפוש במאגרי נתונים בין 1980-2016 אחר מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת התוצאות הקליניות על-רקע טיפול פרוביוטי כטיפול יחיד או בשילוב עם סיבים פרביוטיים (סינביוטיקה). מספר הזיהומים החדשים הוגדר כתוצא העיקרי; תוצאים משניים כללו תמותה, משך אשפוז ביחידת טיפול נמרץ ובבית החולים ושלשולים.

הסקירה כללה 30 מחקרים עם סך כולל של 2,972 משתתפים. טיפול פרוביוטי לווה בירידה משמעותית בסיכון לזיהומים (יחס סיכון של 0.80). יתרה מזאת, זוהתה ירידה משמעותית בהיארעות זיהומי VAP (יחס סיכון של 0.74). עם זאת, לטיפול לא הייתה השפעה על תמותה, משך אשפוז או שלשולים.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי השיפור הגדול ביותר מבחינת זיהומים זוהה בחולים קריטיים שנטלו טיפול פרוביוטי בלבד, בהשוואה לתערובות סינביוטיות, אם כי הנתונים ממחקרים להערכת סינביוטיקה מוגבלים מאוד.

כיום, הטיית פרסום אפשרית והטרוגניות קלינית מגבילות את האפשרות לקבוע המלצות קליניות ומעידות על הצורך במחקרים נוספים בטרם ניתן יהיה להסיק מסקנות חד משמעיות בנושא זה.

Crit Care. 2016;20(262)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה