מגבלות רפואה מותאמת אישית לטיפול בחולי סרטן (N Engl J Med)

ההבטחות לרפואה מותאמת אישית לטיפול בחולי סרטן עדיין דורשות כבר דרך ארוכה עד ליישום, ובמאמר חדש שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מטילים הכותבים ספק בשאלה אם רפואה מותאמת אישית תספק אי-פעם תועלת אמיתית למטופלים.

המומחים כותבים כי חולים נמשכים מאוד לרעיון כי ישנה מוטאציה ספציפית אחת בגידול ממנו סובלים וכי עם ריצוף הגנים של הגידול הממאיר ניתן יהיה למצוא תרופה ספציפית ויעילה המכוונת כנגד המוטאציה שלהם. עם זאת, הכותבים סבורים כי לא סביר כי רפואה מותאמת אישית תספק אי-פעם טיפול יעיל לחולים.

המומחים מציינים כי חלה עליה במספר התרופות המכוונות כנגד מסלולים העברת אותות שונים. עם זאת, לדבריהם מרבית התרופות הללו מעכבות רק חלקית את מסלולי מעבר האותות. עוד הם מציינים כי תרופות מולקולאריות רבות הן מאוד רעילות מכדי לאפשר שילוב שלהן עם תכשירים אחרים, ולכן משלב של טיפולים שונים לצורך עיכוב מלא יותר של מסלולים שונים, גם אם העלות מוצדקת, לרוב אינו אפשרי.

יתרה מזאת, חלק מהמוטאציות עשויות להופעי בכל תאי הגידול שנבדקו ומהוות סמן לממאירות, אך מוטאציות אחרות הן ספציפיות לקבוצות תאים המתפתחות במהלך גדילה והתפשטות הגידול.

מניתוח גנטי של תאי גידול פרטניים עולה כי הטרוגניות בתוך  הגידול מופיעה בשלב מוקדם במהלך התפתחות גידולים ממאירים וכי תת-שבטים נבחרים לפי הטיפול בסרטן. גם במידה ויש תכשיר יעיל התואם לניתוח המולקולארי של ביופסיה יחידה, סביר להניח כי הוא יהיה בעל תועלת מוגבלת מאחר ומסלולים מולקולאריים הפעילים באזורים אחרים של הגידול יובילו לגדילה של הגידול משבטי תאי גידול אחרים.

לפיכך, ההטרוגניות בתוך הגידול הינה מגבלה משמעותית לעיקרון המרכזי של רפואה מותאמת אישית לטיפול בחולים עם גידולים ממאירים. הכותבים סבורים כי מדובר במכשול עליו לא יהיה פשוט להתגבר. עד כה, העדויות הקליניות התומכות ביעילות הטיפול בתרופות מכוונות לרצף הגנטי של הגידול במטופלים הן מוגבלות מאוד.

N Engl J Med. Published online September 29, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה