קרדיולוגיה

מדדי CAC עשויים לחסוך את הטיפול בסטטינים בחלק מהחולים בסיכון בינוני (JACC: Cardiovasc Imaging)

השלמת הערכת מדדי CAC (Coronary Artery Calcium) מעבר לבדיקות המומלצות בהנחיות, עשויה לסייע בריבוד טוב יותר של מטופלים כבעלי סיכון גבוה או נמוך לאירועים כליליים, בין אם נוטלים סטטינים ובין אם לאו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JACC: Cardiovascular Imaging.

החוקרים התבססו על בדיקת EBCT (Electron Beam Computed Tomography) להשגת הדמיות של העורק הריאתי הימני לחוד הלב. הם הגדירו CAC כמוקד של לפחות 4 פיקסלים עוקבים עם צפיפות של מעל 130 Hounsfield Units בבדיקת CT. הרופאים והחולים לא היו מודעים למדדי CAC בתחילת המחקר.

מבין 3,745 המשתתפים (גיל ממוצע של 59.8 שנים) ללא טיפול להפחתת שומנים בדם או מחלה קרדיווסקולארית ידועה, 1,288 חולים (34.4%) ענו על הקריטריונים לטיפול בסטטינים לפי הנחיות ה-ESC, בעוד ש-2,101 (56.1%) לא ענו על קריטריוני AHA//ACC. כמו כן, 897 חולים (24%) ענו על הקריטריונים לטיפול בסטטינים לפי הנחיות ה-AHA/ACC אך לא לפי הנחיות ה-ESC, בעוד ש-84 חולים ענו על הקריטריונים לטיפול לפי הנחיות ה-ESC בלבד (2.2%).

החוקרים מדווחים על 131 אירועי אוטם לבבי פטאלי במהלך מעקב של 10.4 שנים (שיעור אירועים של 3.5%), עם 241 אירועים קרדיווסקולאריים קשים (שיעור אירועים של 6.43%). 60 משתתפים עם אירועים כליליים לא ענו על הקריטריונים לטיפול בסטטינים לפי הנחיות ה-ESC, כאשר רק 19 אירועים תועדו במשתתפים ללא קריטריונים לסטטינים תחת הנחיות ה-AHA/ACC.

החוקרים מצאו כי בקרב משתתפים עם מדד CAC של 400 ומעלה תועד שיעור אירועים גבוה פי 10, בהשוואה למשתתפים עם מדד CAC אפסי (שיעור אירועים של 12.6% לעומת 1.3%). תדירות האירועים הייתה נמוכה (3.3% ומטה) בקרב משתתפים עם מדד CAC נמוך מ-100.

החוקרים כותבים כי הקפדה על הנחיות ה-AHA/ACC לעומת הנחיות ה-ESC לטיפול בסטטינים מובילה להמלצות שונות יחסית באשר לטיפול בסטטינים למניעה ראשונית. עם זאת, לפי שתי ההנחיות, שכיחות מדד CAC אפסי או נמוך בחולים עם המלצה לטיפול בסטטינים הייתה גבוהה, באך בקבוצה זו תועד שיעור אירועים כולל נמוך. מהתוצאות עולה כי מדד CAC עשוי לסייע בתתי-קבוצות מסוימים ולהביא לשיפור ניבוי הסיכון, בפרט בשילוב עם ההמלצות האירופאיות.

JACC: Cardiovasc Imaging 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה