הערכת סיכון למחלות לב וכלי דם להנחיית טיפול תרופתי ליתר לחץ דם (JAMA Cardiol)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Cardiology במהלך חודש ספטמבר, עולה כי על רופאים לשקול את גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם של מטופלים, מעבר ללחץ הדם, ולא להתבסס על נתונים ממחקרים קליניים בלבד באבחנה וטיפול ביתר לחץ דם.

לדבריהם, מרבית החולים עם לחץ דם סיסטולי בטווח 120-139 מ”מ כספית אינם בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם. עם זאת, הקפדה על הקריטריונים למחקר-קליני תפספס חלק גדול מהחולים בסיכון גבוה הנופלים לתחום האפור הנ”ל. בדומה לגישה המקובלת לטיפול בשומנים בדם, על רופאים לשקול את הסיכון למחלות לב וכלי דם בקביעת הגישה לטיפול ביתר לחץ דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקר SPRINT  (Systolic Blood Pressure Intervention Trial) הדגים את התועלת של הפחתת לחץ דם סיסטולי ל-120 מ”מ כספית, אך מחקרים אחרים, דוגמת HOPE-3 (Heart Outcomes Prevention Evaluation) לא הדגימו תועלת עקבית. מטרתם כעת הייתה להעריך את ההתייצגות של אוכלוסיות SPRINT ו-HOPE-3 בהשוואה למטופלים בארצות הברית ולבחון את פרופיל הסיכון הקרדיווסקולארי של אוכלוסיות שונות עם לחץ דם סיסטולי מוגבר.

החוקרים בחנו נתונים אודות מבוגרים שאינם בהיריון בגילאי 20-79 שנים, שלקחו חלק בסקר NHANES בשנים 2007-2012 עם נתונים מלאים זמינים (14,142 משתתפים), המייצגים 206.9 מיליון מבוגרים בארצות הברית.

המחקר העריך את המספר והמאפיינים של מבוגרים עם לחץ דם סיסטולי של 120 מ”מ כספית ומעלה, כולל התאמה לקריטריוני SPRINT ו-HOPE-3, ובחן אילו חולים עשויים להידרש להתחלת טיפול תרופתי חדש או הגברת טיפול.

כאמור, מדגם המחקר כלל 14,142 משתתפים (50.5% נשים). בארצות הברית ההערכות מצביעות על 53.3 מיליון מבוגרים לא-מטופלים ו-19.8 מיליון מבוגרים מטופלים כנגד יתר לחץ דם באזור האפור של אבחנה וטיפול (120-139 מ”מ כספית), חלק קטן מהם יתאימו לקריטריוני מחקר SPRINT (5.4% מהלא-מטופלים, 13.9% מהמטופלים) או HOPE-3 (13.9% ו-1.7%, בהתאמה). גם בקרב חולים עם מחלה קרדיווסקולארית קודמת או בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם ולחץ דם סיסטולי מוגבר (120-139 מ”מ כספית), מעטים בלבד יתאימו לקריטריוני SPRINT (27% ו-21.9%, בהתאמה) או HOPE-3 (10.6% ו-2.1%, בהתאמה).

במידה וההמלצות לטיפול ביתר לחץ דם יורחבו למבוגרים עם לחץ דם סיסטולי בין 120-139 מ”מ כספית, כמו גם מחלה קרדיווסקולארית קודמת או סיכון למחלה קרדיווסקולארית של 15% ומעלה, אזי 5.8 מיליון מבוגרים לא-מטופלים יסווגו מחדש כמתאימים לטיפול; יתרה מזאת, 8.5 מיליון מטופלים יידרשו להגברת הטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במיליוני מבוגרים בארצות הברית לחץ הדם הסיסטולי מוגבר והסיכון הקרדיווסקולארי גבוה, מרביתם לא יתאימו לקריטריוני SPRINT. עד פרסום עדויות ברורות יותר בנושא, על רופאים לשקול את גישת הטיפול על-בסיס הסיכון הקרדיווסקולארי מעבר למדידות לחץ הדם.

JAMA Cardiol 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה