פרפור פרוזדורים מעלה סיכון למחלות לב וכלי דם ומחלות כליה (BMJ)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו בכתב העת BMJ, עולה כי בחולים עם פרפור פרוזדורים סיכון מוגבר למגוון סיבוכים קרדיווסקולאריים וכלייתיים, כאשר הסיכון לאי-ספיקת לב עולה על הסיכון המוכר-היטב לאירועים מוחיים.

החוקרים בחנו את התוצאות מ-104 מחקרי עוקבה, עם סך כולל של 9.68 מיליון משתתפים ומצאו כי פרפור פרוזדורים מלווה בעליה של 64% בסיכון למחלת כליות כרונית, עליה של 88% בסיכון למוות לבבי פתאומי ועליה של 96% בסיכון לאירוע קרדיווסקולארי מג’ורי.

החוקרים בחנו נתונים אודות 587,867 משתתפים עם פרפור פרוזדורים. הקשר בין פרפור פרוזדורים וסיבוכים מעבר לאירוע מוחי היה עקבי בניתוחים שונים לפי תתי קבוצות.

הסיכון היחסי לאי-ספיקת לב עמדה על 4.99, כאשר הסיכון היחסי לאירוע מוחי עמד על 2.42. עוד נרשמה עליה בסיכון היחסי לתמותה קרדיווסקולארית (2.03), אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים (1.96), מוות לבבי פתאומי (1.88), מחלת כליות כרונית (1.64), מחלת לב איסכמית (1.61), תמותה מכל-סיבה(1.46) ומחלת עורקים היקפית (1.31).

החוקרים מציינים כי הממצאים באשר לאי-ספיקת לב הם די ברורים ועולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים. עם זאת, הם מזהירים מפני הקביעה כי הממצאים אודות מחלת כליות, בפרט כי הסיכון היה נמוך יותר מהסיכון לאירועים מוחיים ומדגישים כי התוצא נבחן על-בסיס שלושה מחקרים בלבד.

עם זאת, הם כותבים כי הממצאים מעניינים ומוסיפים כי חולים עם מחלת כליות לעיתים קרובות אינם נכללים במחקרים להערכת תוצאים קרדיווסקולאריים, למרות שמחלות לב וכלי דם מהוות את אחת הסיבות המובילות לתמותה של אוכלוסיה זו.

החוקרים כותבים כי לממצאים עשויות להיות השפעות נרחבות, עם שינוי סדר העדיפויות של ניצול משאבים רפואיים וכי בחולים עם פרפור פרוזדורים תתכן תועלת לפיתוח התערבויות חדשות, כמו גם דגש על מניעה ראשונית וטיפול בגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם.

BMJ 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה