קרדיולוגיה

התועלת של דיאטה עתירת חומצות שומן אומגה-שלוש רב-בלתי-רוויות על במניעת רטינופתיה סוכרתית (JAMA Ophthalmol)

במאמר שפורסם במהלך חודש אוגוסט בכתב העת JAMA Ophthalmology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי צריכת לפחות שתי מנות בשבוע של דגים שמנים, עתירי חומצות שומן אומגה-שלוש, רב-בלתי-רוויות, עשויה לסייע לחולים עם סוכרת מסוג 2 להפחית את הסיכון לרטינופתיה סוכרתית.

במסגרת מחקר PREDIMED בחנו החוקרים נתונים אודות חולים עם סוכרת מסוג 2, כאשר בניתוח הנתונים הנוכחי הם התמקדו ב-3,614 חולים, בטווח הגילאים 55-80 שנים. המחקר הינו מחקר התערבות תזונתית שנערך בספרד ובחן השפעות דיאטה ים תיכונית עם שמן זית כתית מעולה או אגוזים, בהשוואה לדיאטת ביקורת דלת-שומן, מבחינת מניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם.

כעת הצליחו החוקרים לאסוף נתונים מלאים אודות 3,482 מהמשתתפים (גיל ממוצע של 67 שנים). צריכת המזון נבחנה בתחילת המחקר וכל שנה במהלך מעקב של שש שנים, על-בסיס שאלוני תזונה. החוקרים ראיינו את המשתתפים אודות תדירות צריכת כל מרכיב מזון בשנה האחרונה ושאלו אודות גודל המנות.

התוצא העיקרי היה היארעות רטינופתיה סוכרתית שדרה טיפולי לייזר, ניתוח זגוגית ו/או טיפול אנטי-אנגיוגני. במהלך המעקב זוהו 69 מקרים חדשים של רטינופתיה סוכרתית.

לאחר תקנון לגורמים שונים, כולל גיל, מין וקבוצת התערבות, החוקרים מצאו כי במשתתפים בגילאי 55 שנים ומעלה שצרכו לפחות 500 מ”ג/יום של חומצות שומן אומגה-שלוש, רב-בלתי-רוויות, נרשמה ירידה של 48% בסיכון להיארעות רטינופתיה סוכרתית, בהשוואה לאלו שצרכו כמות קטנה יותר של חומצות שומן אלו.

ירידה גדולה יותר בסיכון תועדה בחולים עם יתר לחץ דם, אלו עם משך סוכרת של למעלה מחמש שנים וחולים שטופלו באינסולין בתחילת הדרך.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם מחקרים מעבדתיים ועם הנתונים שכבר היו ידועים באשר להשפעות אומגה שלוש על רטינופתיה סוכרתית.

JAMA Ophthalmol. Published online August 18, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה