מה בין משך זמן במשקל עודף ובין הסיכון למחלות ממאירות בנשים מבוגרות? (PLoS Med)

במאמר שפורסם בכתב העת PLoS Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי משך זמן ארוך יותר בעודף משקל במהלך ההתבגרות מלווה בעליה משמעותית בשיעורי ההיארעות של כלל המחלות הממאירות הקשורות בהשמנה בנשים לאחר-מנופאוזה.

החוקרים התבססו על נתונים ממחקר WHI (Women’s Health Initiative) בנשים לאחר-מנופאוזה (גילאי 50-79 שנים בתחילת המחקר). לצורך המחקר הנוכחי הם התמקדו במדגם של 73,913 נשים.

במהלך מעקב ממוצע של 12.6 שנים תועדו 6,301 מקרים של מחלות ממאירות הקשורות בהשמנה. כ-40% מהנשים במדגם מעולם לא סבלו מעודף משקל במהלך חייהן הבוגרים. ביתר 60% הנשים (44,143 נשים) תועד עודף משקל במהלך חייהן; בתת-קבוצה זו, בכמחצית (19,654 נשים) תועדה השמנת-יתר במהלך חייהן.

נשים עם היסטוריה של עודף משקל בהווה או בעבר סבלו מעודף משקל במשך תקופה ממוצעת של כ-30 שנים, ובאלו עם היסטוריה של השמנת-יתר בהווה או בעבר משך ההשמנה הממוצע עמד על 20 שנים.

החוקרים מצאו כי הסיכון לאבחנה של ממאירות הקשורה בהשמנה עלה עבור כל עשר שנים במשקל עודף (יחס סיכון של 1.07). הקשר עם משך השמנת-יתר היה בולט עוד יותר עם כלל הממאירויות (יחס סיכון של 1.10 לכל 10 שנות השמנת-יתר), כמו גם באופן פרטני עבור ממאירויות מעי גס, שד, רירית רחם וכליות; יחסי הסיכון לכל עליה של עשר שנים במשקל בטווח השמנת-יתר נעו בין 1.07 עבור סרטן שד ועד 1.23 עבור סרטן רירית הרחם.

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, זהו המחקר הראשון מסוגו להערכת ההשפעה של משך משקל-עודף או השמנת-יתר על הסיכון לממאירויות במדגם גדול של נשים לאחר מנופאוזה.

PLoS Med. Published online August 16, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה