קרדיולוגיה

טיפול ב- sacubitril/valsartan (אנטרסטו) מעלה את תוחלת החיים תוך הדגמת יחס עלות/תועלת מקובל (JAMA Cardiol)

מאת בעז גנזבורג, עורך מדור מנהל רפואי

אנליזה כלכלית-רפואית חדשה המתפרסמת החודש ב- JAMA Cardiolקובעת כי טיפול ב- sacubitril/valsartan (אנטרסטו, נוברטיס) בחולי אי ספיקת לב מתאימים עם מקטע קליטה מופחת יוביל להארכת תוחלת חיים תוך הצגת יחס עלות/תועלת (תוספת עלות הנדרשת להארכת שנת חיים אחת באיכות חיים תקנית (QALY) ) מקובל וסביר עבור התערבויות קרדיווסקולריות בעלות ערך משמעותי דומה.

ברקע מסבירים המחברים שהטיפול באמצעות חוסם הרצפטור לאנגיוטנסין נפריליסין , השילוב של סכוסביטרי/ולסרטן , או אנטרסטו בשמו המסחרי , נקשר עם ירידה בתמותה קרדיווסקולרית, תמותה מכל סיבה, ואישפוזים בהשוואה לטיפול ב אנאלפריל. אנטרסטו אושר לשימוש באי ספיקת לב (HF) עם מקטע פליטה מופחת בארה”ב כשעלות התרופה מהווה גורם ראשון במעלה שישפיע על מידת השימוש בתרופה.

מטרת החוקרים הייתה להעריך את יחס העלות/תועלת של אנטרסטו בהשוואה לאנאלאפריל בארה”ב.

לצורך כך נעשה שימוש במידע מתוך מאגר מידע ארצי של חולי HF (גיל ממוצע  63.8 עם סטיית תקן של + 11.5) עם מקטע פליטה מופחת ומאפיינים דומים לאלה של מחקר ה- PARADIGM-HF, אשר הוזרם למודל סימולציית מרקוב של שני מצבים .

הסיכונים לתמותה מכל סיבה ואישפוזים בשל HF או סיבות אחרות הוערכו לאורך 30 שנות אופק. איכות החיים התבססה על ציוני EQ-5D . עלויות אשפוז שילבו תעריפי מדיקייר והחזרי ביטוחים פרטיים. עלות התרופות חושבה לפי מחיר הרכישה של הסיטונאי של אנטרסטו ואנאלאפריל.

לצורך היוון העלויות והערכים העתידיים נעשה שימוש בשיעור הוון של 3% לשנה. מבחני רגישות בוצעו על משתני מפצח לרבות: עלויות אישפוז, שיפור בתמותה, סיכון יחסי להורדת אישפוז, עלויות תרופות וציוני איכות חיים.

התוצאות המרכזיות שנבדקו כללו : אישפוזים, שנות חיים מתואמות איכות חיים (QALYs), עלויות ותוספת עלות לכל תוספת QALY (ICER) .

החוקרים מדווחים כי מודל המרקוב בשני מצבים של אוכלוסיית ארה”ב (בגיל ממוצע 63.8) מצא שהטיפול באנטרסטו יפחית את כמות האשפוזים ב-220 לכל 1000 מטופלים עם HF בהשוואה לאנאלאפריל לאורך 30 שנה.

תוספת העלות וכמות ה-QALYs שתתקבל בשל טיפול באנטרסטו ב-35,512 $ ו-0.78 בהתאמה, בהשוואה לאנאלאפריל, מה שמוביל ליחס עלות תועלת, ICER , של 45,017 $ לכל תוספת של QALY אחד.

מבחני הרגישות שבוצעו על המשתנים המרכזיים הדגימו שהתוצאה של ICER נעה בין 35,357 $ ל-75,301 $ לכל תוספת QALY .

החוקרים מסכמים כי עבור מטופלים מתאימים עם HF עם מקטע פליטה מופחת, מודל המרקוב מצא שטיפול באנטרסטו יוביל לעליית תוחלת חיים במסגרת ICER מקובל להתערבויות קרדיווסקולריות בעלות ערך גבוה. הם מוסיפים גם כי ניתוחי הרגישות הדגימו שהטיפול באנטרסטו נשאר עם יחס עלות/תועלת אטרקטיבי בהשוואה לטיפול באנאלאפריל.

JAMA Cardiol. Published online June 22, 2016

הערכת המערכת: בספרות הכלכלית/רפואית מקובל שהתערבות שמספקת יחס עלות תועלת של מתחת ל-50,000 $ לתוספת  QALY תחשב כבעלת עלות/תועלת אטרקטיבית מאוד שיש מקום להכלילה במסגרת השירות הרפואי הציבורי (בארץ סל הבריאות) . הטווח של בין 50-100 אלף $ ל-QALY נחשב לבעל עלות תועלת שיש מקום לשקול באשר להכללה בשירות הציבורי. כך שנראה שאנליזה זו מעמידה את אטנרסטו כטיפול שיש לו מקום בשירות הציבורי. בשל פערים במחירי התרופות והאישפוז בין ארה”ב לישראל קשה לעשות אקסטרפולציה מידית לגבי העלות/תועלת של התכשיר בישראל.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה